تحلیل بنیادی و تکنیکال سرمایه گذار ی ایران خودرو
در ابتدا به بررسی ارزش دارایی های این سهم می پردازیم در سبد بورسی خگستر بانک پارسیان و بیمه پارسیان دارای ارزش بالایی می باشند و تغییرات مثبت این دو سهم می تواند باعث رشد بیشتر nav این سهم شود
لیست سهم هایی بورسی خگستر
نام سهم | درصد مالکیت | بهای تمام شده هر سهم (ریال) | قیمت فعلی (ریال ) | اختلاف ارزش (میلیون ریال) |
بانک پارسیان | ۸.۲۱ | ۱۴۱۱ | ۳۰۵۹ | ۱,۴۸۷,۷۹۳ |
بیمه پارسیان | ۱۵.۱۱ | ۹۵۸ | ۳۶۷۰ | ۴۵۰,۸۹۵ |
نیروی محرکه موتورسیکلت ایران | ۴۸.۳۱ | ۱۵۲۷ | ۳۳۰۸ | ۱۴۶,۳۲۳ |
مهرکام پارس | ۵۲.۳۰ | ۳۷۰ | ۷۳۱ | ۱۰۴,۳۰۳ |
فنر سازی خاور | ۶۵.۶۴ | ۲۰۹۲ | ۱۳۸۳ | (۲۷,۹۲۰) |
محورسازان ایران خودرو | ۳۶.۲۲ | ۱۲۶۰ | ۷۳۵ | (۲۸,۵۵۳) |
الکتریک خودرو شرق | ۸.۰۲ | ۳۱۰۵ | ۱۲۵۱ | (۳۱,۲۳۳) |
رینگ سازی مشهد | ۱۵.۱۳ | ۱۳۰۶ | ۱۲۰۰ | ۳,۶۲۵ |
سایر |
|
|
|
|
جمع |
|
|
| ۲,۱۰۲,۳۸۳ |
همانطور که مشاهده می شود اختلاف ارزش روز دارایی های خسگتر نسبت به بهای تمام شده سهم های سرمایه گذاری شده برابر با ۲۱۰.۲ میلیارد تومان می باشد (دویست وده میلیارد تومان )
حال اگر به سبد غیر بورسی این شرکت نگاهی داشته باشیم می بینیم سرمایه گذاری سمند بیشترین ارزش را در این سبد دارا می باشد سرمایه گذاری سمند مالک حدود ۱۰ درصد بانک پارسیان می باشد که با تملک ۳۰ درصدی خگستر در این سهم می توان مدنظر داشت که خگستر در حققیت مالک ۳ درصد دیگر بانک پارسیان به طور غیر مستقیم می باشد و از این طریق به ارزش گذاری خارج بورسی این شرکت پرداخت از طرفی سرمایه گذاری سمند مالک ایران خودرو دیزل می باشد و این شرکت هم نیز اندکی بانک پارسیان دارد بقیه سهم های خارج بورسی نیز به نحوی دارای مالکیت بانک پارسیان می باشند اما محاسبه به این طریق که فقط نکات مثبت و دارایی های یک شرکتی را مدنظر قرار داده و به بقیه موارد جزیی شرکتهای زیر مجموعه توجهی نداشته بود ممکن است باعث اشتباه در محاسبات شود لذا محاسبه ارزش دارایی ها فقط تخمینی از دارایی ها ی ان شرکت می باشد که در نهایت با ضریب ۶۰-۷۰ درصد nav ، منجر به ارزیابی قیمت سهمی می شود برای جلوگیری از هر گونه اشتباهی در تحلیل ها ما همان بهای تمام شده در شرکتهای غیر بورسی را مبنای ارزش گذاری سبد خارج بورسی قرار می دهیم
سبد خارج بورسی خگستر
نام سهم | درصد مالکیت | بهای تمام شده (میلیون ریال) |
سرمایه گذاری سمند | ۳۰ | ۴۵۰,۰۰۰ |
ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو | ۱۰۰ | ۳۰۰,۰۰۰ |
صنایع ریخته گری ایران خودرو | ۱۰۰ | ۱۷۵,۰۰۰ |
صنایع ریلی ایران خودرو | ۱۰۰ | ۱۰۱,۵۰۰ |
لیزینگ خودروکار | ۱۰۰ | ۸۵,۵۴۰ |
لیزینگ ایران خودرو | ۶۷ | ۶۶,۶۰۰ |
مجموعه پرسی توسعه صنایع خودرو | ۳۰ | ۴۴,۴۰۰ |
طراحی وتولید قطعات آهنگری ایران خودرو | ۱۰۰ | ۱۵,۰۰۰ |
جمع |
| ۱۲۳۸۰۴۰ |
ارزش سبد خارج بورسی سهم برابر با ۱۲۳.۸ میلیارد تومان می باشد (صدو بیست و سه میلیارد تومان)
اختلاف ارزش روز سرمایه گذاری ها بورسی به بهای تمام شده | ۲۱۰.۲ میلیارد تومان |
بهای تمام شده سبد غیر بورسی | ۱۲۳.۸ |
جمع حقوق صاحبان سهم | ۲۴۹ ملیارد تومان |
تعداد سهم | ۱.۵ میلیارد |
Nav هر سهم | ۳۰۶ تومان |
ضریب ناو سهم | ۰.۷ |
ارزش ذاتی سهم | ۲۱۴ تومان |
Nav هر سهم حدود ۳۰۶ تومان ارزیابی شده است که با ضریب ۷۰درصد ، قیمت متناسب برای سهم حدود ۲۱۴ تومان ارزیابی می شود با توجه به اینکه رشد nav خگستر بیشترین تاثیر را از ورود بیمه پارسیان متاثر شده است و نقش بانک پارسیان و بیمه پارسیان در ان بسیار پر رنگ می باشد لذا در ماههای اتی چنانچه قیمت بانک پارسیان و بیمه پارسیان بیش از محدوده های فعلی باشند می توان امید به بالا رفتن ارزش nav سهم داشت در حالیکه فعلا بیمه پارسیان و بانک پارسیان از توانایی رشد بالایی برخوردار نیستندبانک پارسیان گزارش ۹ ماهه چندان دلچسبی را ارایه نکرده است و تثبیت قیمت فعلی ان فقط مدیون کسب کرسی بیشتر در هیت مدیره سهم می باشد که تاریخ ان در ابتدای بهمن ماه می باشد و بیمه پارسیان نیز با سود اعلامی فعلی بیش از ۴۰۰ برای ان خیلی گران می باشد لذا این سهم دلایل بینادی چندانی برای رشد nav خود ندارد
لازم به ذکر است در محاسبات فو ق برای ارزش گذاری هایی غیر بورسی ارزش افزوده ای مدنظر نگرفته ایم تا اطمینان بیشتری نسبت به حداقل مقدار ناو سهم باشد
سود و سال مالی | سال مالی ۸۹ | سال مالی ۸۸ | سال مالی ۸۷ | سال مالی ۸۶ |
اولین پیش بینی سود | ۲۷ تومان | ۵۰ تومان | ۵۷ تومان | ۸۰ تومان |
سود نهایی در مجمع سالیانه | —————- | ۱۸ تومان | ۳۹ تومان | ۵۴ تومان |
سود تقسیمی مجمع سالیانه | ———— | ۱۸ ریال | ۱۳ تومان | ۴۶ تومان |
از جدول بالا می توان برداشت کرد که خگستر در سال های اخیر در پوشش سود پیشنهادی خود در ابتدای سال اصلا موفق نبوده است و سود نهایی در زمان مجمع با تغییرات بسیار بالایی روبرو بوده است و در اکثر موارد شاهد کاهش سود نهایی بوده ایم می باشد درصد تقسیم سود شرکت هم اندک می باشد و قابل چشم پوشی می باشد لذا مهمترین فاکتور برای سرمایه گذاری در این سهم توجه به ارزش ذاتی سهم می باشد
رشد غیر متعارف بدهی جاری در مقایسه با ضرب آهنگ رشد دارایی های جاری و کاهش سطح مقدار حقوق صاحبان سهام از اهم رویدادهای روند ترازنامه شرکت می باشد.بدهی های غیر جاری شرکت تنها منتهی به ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان میشود.در سالهای گذشته مجموعه ایران خودرو و شرکتهای زیر مجموعه ، با رشد حجم بدهی ها و نسبت بدهی مواجه شده اند.همچنین بدهی های جاری شرکت در سالهای مورد مطالعه همواره از دارایی های جاری آن پیشی گرفته است و علت آن تاخیر در وصول مطالبات از شرکتهای زیر مجموعه و شناسایی زیان و مشکلات درونی این بنگاهها بوده است.
تحلیل تکنیکال خگستر
حال به بررسی روند حرکتی قیمت می پردازیم تا بتوانیم با جمع بندی دیدگاه بنیادی و تکنکیال به نتیجه بهتری برای این سهم برسیم
محدوده ۱۹۰ تومان مهمترین سطح مقاومتی این سهم در این چند سال اخیر بوده است قیمت سه بار در عبور از این محدوده ناتوان بوده است بنظر این بار نیز قیمت براحتی از این محدوده عبور نخواهد کرد و توان لازم برای عبور از این محدوده فعلا در این سهم دیده نمی شود باندهای بولینگر در نمودار هفتگی محدوده ۱۹۰ تومان را بیشترین حد مجاز قیمت نشان می دهند و عبور از این محدوده فعلا می تواند با رشد هیجانی همراه باشد
لذا پیش بینی می شود قیمت در نزدیکی ۱۹۰ تومان متعادل شود ولی در صورت عبور قیمت از ۱۹۰ تومان محدوده ۲۰۰ الی ۲۱۰ تومان اولین محدوده هدف قیمتی سهم می باشد و سپس با رشد بیشتر سبد سهام خگستر شاهد رشد قیمت سهم تا ۲۳۰ نیزمی توانیم باشیم اهداف مهم قیمت عبارت از ۱۹۰-۲۱۰و ۲۳۰ هستند
اگر به نمودار روزانه سهم نگاهی داشته باشیم می بینیم قیمت از باندهای بولینگر خارج شده است و یک هشدار در جهت عدم رشد احتمالی قیمت می تواند باشد اندیکاتور stoch14 نیز در نزدیکی ۱۰۰ قرار دارد که می تواند نشانه ای از اتمام رشد بیشتر قیمت باشد
فروش سهم در محدوده های ۱۹۰ الی ۲۰۰ تومان بتدریج و در چند مرحله برای افراد کوتاه مدت مناسب ارزیابی می شود افراد میان مدت نیز باید روند حرکتی بانک پارسیان و بیمه پارسیان را بیشتر مدنظر داشته باشند تا به امید رشد این دو سهم بتوانند در میان مدت شاهد رشد بیشتر قیمت این سهم نیز باشند
جمعه ۲۴ دی ۸۹