10:30:09 پایان بخش اول ادامه در بخش دوم
۱۰:۲۵:۰۵ وبانک
سهام شرکت سیمرغ به تعداد ۱۵۶.۳۳۷.۰۴۱ در تاریخ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ به قیمت پایه ذکر شده در اطلاعیه عرضه(۳۱.۸۷۰ ریال به ازای هر سهم) واگذار گردید. شایان ذکر است بهای تمام شده معادل ۲۵.۷۷۲ میلیون ریال،و خالص مبلغ واگذاری و سود حاصل از فروش به ترتیب معادل ۴.۹۵۶.۴۸۹ و ۴.۹۳۰.۷۱۸ میلیون ریال می باشد.
۱۰:۲۴:۲۲ قپیرا صف خرید
۱۰:۲۳:۰۳ بسویچ ۲۵۰ ریال تقسیم کرد
۱۰:۲۰:۰۵ وهور هم شرایط خوبی را دارد
۱۰:۲۰:۰۰ نقش آلمان در انتقال ۶ میلیارد دلارِ بلوکه شده ایران
▪️افتتاح حساب ۶ بانک خصوصی ایران در قطر
اختصاصی تسنیم:
🔹بررسی جزییات آزادسازی منابع ارزی ۶ میلیارد دلاری بلوکه شده بانک مرکزی ایران در ۲ بانک کره جنوبی حاکی از برخی پیچیدگیهای فنی است.
🔹منابع ارزی بانک مرکزی ایران در دو بانک ووری بانک (Woori Bank) و آی بی کی (Industrial Bank of Korea) کره جنوبی بلوکه شده بود. با توجه به اینکه این منابع با پول محلی کرهجنوبی (وون) در این دو بانک نگهداری میشد ابتدا به حساب بانک مرکزی آلمان در سوئیس واریز خواهد شد تا آنجا فرایند تبدیل وون به یورو صورت گیرد.
🔹با توجه به وجود محدودیت در خصوص تبدیل وون به یورو که حداکثر هفتهای ۵۰۰ میلیون وون کره اجازه تبدیل به یورو دارد، این فرایند احتمالا بین ۴ تا ۶ هفته طول خواهد کشید.
🔹سپس بعد از تبدیل منابع ارزی در قالب وون کرهجنوبی به یورو (که در نهایت مبلغی حدود ۵.۳ میلیارد یورو خواهد شد) و تحویل کامل این منابع به حساب بانک مرکزی کشور سوئیس در آلمان، این منابع به دو بانک در قطر واریز خواهند شد.
🔹بر همین اساس ۶ بانک خصوصی ایرانی به افتتاح حساب در این دو بانک قطری اقدام کردهاند که پس از وصول این منابع به بانکهای قطری، ۵.۳ میلیارد یورو معادل حدود ۶ میلیارد دلار با نسبتهای مختلفی به حساب آنها واریز خواهد شد.
🔹پس از واریز منابع ارزی بلوکه شده ایران، در فاصله زمانی ۴ الی ۶ هفته آتی دسترسی بانک مرکزی به طور کامل به این منابع ایجاد خواهد شد که با توجه به اعلام رئیس کل بانک مرکزی ایران می تواند برای خرید کالاهای ضدتحریمی از جمله نهادههای دامی که بیشترین مصرف ارزی کشور متعلق به این گروه کالایی است، از آنها استفاده کند.
🔹لازم به ذکر است منابع ارزی بانک مرکزی در قطر تا سقف قابل توجهی بیمه خواهد شد و تحت تاثیر نوسانات احتمالی قرار نخواهد گرفت.
۱۰:۱۴:۴۲ ثنوسا در این قیمت ها با دید نوسان زیرنظر باشد وساخت هم همینطور ولی بسیار پر ریسک است با دید میان مدت بلند مدت ثبهساز ثامدی بهتر هستند
۱۰:۰۵:۲۹ تاپیکو به مجمع می رود
جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۰۸:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ در استان تهران ،شهر تهران به آدرس سالن همایش های مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش واقع در تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک وی برگزار میگردد
۱۰:۰۴:۱۰ امروز حجم زیر ۴ هزار است
۱۰:۰۴:۰۵ تا این لحظه ارزش معاملات خرد ۱۰۷۳ میلیارد تومان می باشد
۱۰:۰۰:۲۸ کسرا با دید نوسان بد نیست
۰۹:۵۶:۱۴ وهور هم شرایط خوبی را دارد
۰۹:۵۴:۱۰ خودرویی ها را امروز بهتر از قبل میخرند
۰۹:۴۹:۱۱ در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت موتوژن (بموتو) جهت برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده بهمنظور اصلاح اساسنامه متوقف خواهد شد
۰۹:۴۹:۰۲ اسیاتک مثبت خوبی را دارد
۰۹:۴۴:۵۸ فشار فروش در بازار کمی بیشتر شده است
۰۹:۳۰:۳۱
رکورد ۱۰ ساله صادرات نفت ایران به چین شکست
🔹موسسه کپلر اعلام کرد چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام ایران را در ماه جاری میلادی وارد کرده که بالاترین رقم از ۲۰۱۳ را نشان میدهد.
🔹واردات نفت چین از ایران در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با ۹۱۷ هزار بشکه در روز بوده است.
🔹افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت خام برنت از اواخر ژوئن، تقاضا برای نفت ایران را بالاتر برده است. بیشتر این نفت توسط پالایشگاههای مستقل چین در استان شاندونگ خریداری میشود.
۰۹:۲۳:۳۸ مدیرعامل سایپا: روند شمارهگذاری خودروهای وارداتی آغاز شده و از هفتۀ بعد واگذاری شروع میشود
۰۹:۲۳:۱۱ خگستر و ورنا را امروز خوب میخرند
۰۹:۲۳:۰۲ خساپا مثبت ۲ معامله میشه
۰۹:۲۰:۱۶ در مورد شستا سهم امروز با شرایط خوبی مواجه می شود چرا که گویا در اخر هفته گزارش تاپیکو میرسد
۰۹:۱۴:۰۱ کسرا هم تقاضای خوبی را دارد
۰۹:۱۲:۳۰
تمرکز اوراق سلف مسکن بر پروژههای در حال ساخت؛ فرصتی برای سرمایهگذاری در صنعت ساختمان
🔹سید محمدرضا حبیبزاده، معاون تامین مالی و خدمات مشاوره تامین سرمایه بانک مسکن گفت: اوراق سلف متری ساختمان از نظر کاربردی به نوعی یک شیوه تامین مالی میان ابزاری است که ویژگیهایی از جمله ابزارهای بدهی و مشارکتی به صورت توامان، تامین مالی سازنده در راستای اهداف عملیاتی و فرصت سرمایهگذاری برای بهرهمندی از ارزش افزوده صنعت ساختمان را در اختیار سرمایهگذاران قرار خواهد داد.
۰۹:۱۱:۵۶ خشرق در بین قطعه سازی عا خوب است
۰۹:۱۱:۱۹ منفی های کیسون هم بد نیست زیرنظ باشد
۰۹:۰۶:۳۷ دوباره چشم بازار ب ورنا و خگستر وساپاست
۰۹:۰۶:۳۰ پتروشیمیها اغاز خوبی ندارند
۰۹:۰۲:۲۴ به نظر بازار خوب اما کم حجم اغاز کرده است
۰۹:۰۲:۱۵ رنج مثبت در خودرویی ها
۰۸:۴۶:۲۲ شایعات عرضه دوباره خودرو در بورس کالا دوباره قوت گرفته است
۰۸:۴۶:۱۵ سایپا صف خرید باز شده است
۰۸:۴۴:۳۸ هم اکنون جلسه کمیسیون اقتصاد ،انجمن ها و کانون ها و … با ریاست مجلس در مورد مسائل تولید و بازاررسرمایه
۰۸:۴۴:۳۵
وزارت صمت آییننامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت خبر داد. عزتالله اکبری تالارپشتی گفت: این آییننامه در وزارت صمت به تصویب رسیده و برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارسال شده است. | تسنیم
۰۸:۳۶:۲۲
فشارهای عجیب بودجهای بر شبکه بانکی کشور!
بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه:
🔹به موجب حکم تکلیفی بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری، قرار بر اختصاص حداقل ۲ میلیون میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از منابع شبکه بانکی میباشد.
🔹این درحالی است که سهمیه تخصیص و ابلاغ یافته به تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) توسط بانک مرکزی ۱ میلیون و ۴۴۰ هزارمیلیارد ریال و عملکرد آن بالغ بر ۵۴۲ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال بوده است. به عبارت دیگر در ۴ماهه ابتدایی امسال، در حدود نیمی از این سهمیه تخصیص یافته محقق شده است.
🔹سهمیه تخصیص و ابلاغ یافته تسهیلات فرزندآوری (ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) توسط بانک مرکزی به این بخش، ۴۹۲ هزار میلیارد ریال و عملکرد آن بالغ بر ۱۴۹ هزار میلیارد ریال بوده است؛ به عبارت دیگر کمتر از نصف این تسهیلات محقق شده است.
🔹اما از دو مورد فوق جالبتر، عدم تحقق کامل وعدهها در سه بخش از جمله تسهیلات ودیعه، ساخت یا خرید مسکن (تبصره ۱۶ موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، تسهیلات ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، تسهیلات تهیه جهیزیه کالای ایرانی ( ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) است!
🔹سهمیه تخصیص و ابلاغ یافته توسط بانک مرکزی به تسهیلات تهیه جهیزیه کالای ایرانی برابر ۵۰ هزار میلیارد ریال بوده که تاکنون عملکردی در خصوص پرداخت تسهیلات در این حوزه از سوی بانکهای عامل گزارش نشده است.
🔹سهمیه تخصیص و ابلاغ یافته توسط بانک مرکزی به تسهیلات ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و بهزیستی برابر ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده که تاکنون عملکردی در خصوص پرداخت تسهیلات در این حوزه از سوی بانکهای عامل گزارش نشده است.
۰۸:۳۴:۳۸ فاز دوم آزادسازی قیمت خودرو
احتمال بازگشت خودرو به بورس کالا؛
📌گفته میشود سیاستگذار به خودروی بورسی بهعنوان راهکاری میانه برای تعیین قیمت، رضایت داده است
۰۸:۲۹:۱۰
قیمت شمش فولادی صادراتی CIS بار دیگر افزایش یافت
🔹پلتس در شماره امروز خود گزارش داد که قیمت شمش صادراتی از دریای سیاه با افزایش ۵ دلاری معادل ۱.۱۲ درصدی به ۴۵۰ دلار به ازای هر تن رسید.
🔹در اواخر ماه ژوئیه (۱۵ روز پیش) قیمت شمش صادراتی CIS حتی تا ۴۳۲.۵ دلار به ازای هر تن نیز پایین آمده بود و در روزهای اخیر، قیمت شمش صادراتی این منطقه، افزایش قابل توجهی را نسبت به کف آن در سال جاری تجربه کرده است.
۰۸:۲۵:۲۳
افزایش نرخ خوراک پتروشیمیها خلاف قانون است/پیشنهاد کمیسیون نرخ خوراک ۴هزارتومانی بود
🔹محسن علیزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیسجمهور مبنی بر اینکه افزایش نرخ خوراک پتروشیمیها غیرقانونی است، گفت:
🔹اگرچه دولت سال گذشته سقف نرخ خوراک صنایع و پتروشیمیها را ۵ هزار تومان برای هر مترمکعب تعیین کرده بود اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ این سقف به ۷ هزار تومان افزایش پیدا کرد، به همین دلیل کمیسیون اقتصادی مجلس این مهم را بررسی کرده و پیشنهاد داد که تعیین نرخ خوراک پتروشیمیها باید براساس یک فرمول مشخص و دقیق محاسبه شود و اگر قرار است سقفی برای آن تعیین شود این سقف باید نهایتا ۴ هزار تومان برای هر مترمکعب باشد چراکه تمامی صنایع و پتروشمیها در کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها خوراک را با قیمت ارزانتری تهیه میکنند. / خانه ملت
۰۸:۲۳:۰۴
چوب حراج بر نفت ایران….
رقابت تحریم شدگان برای حفظ بازار چین با تخفیف بیشتر
◽️ پالایشگاه های مستقل چین در ماه جولای حدود ۶.۲۸ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کردند که ۱۳ درصد نسبت به ژوئن افزایش یافته و بالاترین میزان در سال جاری است. منابع گفتند که نفت سبک ایران در حال حاضر با تخفیفی در حدود ۱۳ تا ۱۳.۵ دلار در هر بشکه، نسبت به قیمت آتی نفت برنت بر اساس تحویل در بازار شاندونگ عرضه میشود، در حالی که قیمت نفت سنگین ایران میتواند حتی با تخفیفی در حدود ۱۸ تا ۱۹ دلار در هر بشکه نسبت به برنت کاهش یابد. از سوی دیگر نفت خام روسیه به دلیل افزایش قیمت، جذابیت خود را برای این بازار از دست داده است.
◽️تجار و منابع پالایشگاهی انتظار دارند که پالایشگاه های مستقل چین به دور شدن از نفت خام روسیه ادامه دهند و در عین حال واردات نفت خام ایران را در این ماه افزایش دهند. منابع گفتند که عرضه کافی نفت خام ایران در بازار در دسترس پالایشگاه های مستقل است.
۰۸:۲۰:۵۱ عقب نشینی برنت به ۸۴ دلار
🔹برنت که معاملات روز گذشته را با ۸۶ دلار و ۳۳ سنت آغاز کرده بود در ادامه کاهشی شد و به کانال ۸۴ دلار عقب نشینی کرد و بازار امروز را نیز در همین بازه قیمتی آغاز کرد.
🔹 اختلاف با ابتدای سال ۲۰۲۳: ۲ دلار (۲.۳۳)
🔹قیمت این لحظه برنت: ۸۴,۶۴ دلار
🔹نفت آمریکا: ۸۰,۷۸ دلار
۰۸:۱۸:۰۳ آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در سئول منجر به از سرگیری تجارت نفت کره جنوبی با ایران نخواهد شد.
۰۷:۲۹:۰۹ در این جداول ، به محاسبه ارزش واقعی دلار با استفاده از اختلاف نرخ تورم ایران و امریکا ( PPP ) که توسط بانک مرکزی به کررات استفاده میشود ، پرداختیم.داده های تورم ماهانه هر دو کشور استخراج شده که جهت استفاده،در جداول بعدی ارائه شده است.
✍🏽 سال پایه،سال ۱۳۹۲ درنظر گرفته شده و نرخ دلار در ابتدای سال ۱۳۹۲ حدودا برابر با ۳.۵۰۰ تومان بوده است.
همانطور که ملاحظه میکنید،نرخ دلار تقریبا در همه سالها از نرخ واقعی پیروی کرده و عموما به دلیل ریسک های سیاسی حدود ۱۵الی۲۰% بالاتر از نرخ واقعی دلار معامله شده است.
در سالهایی که بانک مرکزی ذخایر ارزی قابل قبولی داشته و در بازار مداخله کرده است،نرخ بازار با نرخ واقعی اختلاف پیدا کرده است اما این اختلاف ادامه دار نبوده و پس از آن شاهد جهش ارزی بوده ایم.
✍🏽ارزش واقعی دلار در سال۱۴۰۲با داده های خردادماه۵۲.۸۰۰تومان خواهد بود درحالی که نرخ نیما کماکان۳۸.۰۰۰تومان و نرخ آزاد۴۹.۴۰۰تومان است که بطور قابل توجهی با نرخ واقعی فاصله دارد !
با فرض اینکه در سال۱۴۰۲نیز تورم۴۵%را تجربه نماییم،نرخ واقعی دلار در سال۱۴۰۳به ۷۵.۵۰۰ تومان خواهد رسید!
۰۷:۲۶:۴۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی قصد دارد به تدریج مدل قیمتگذاری خودرو را تغییر داده و سیاست دستوری در این بخش را حذف کند که به نظر میرسد عرضه خودرو در بورس کالا یکی از راهکارهای موقت در این مسیر باشد.
«دنیای اقتصاد» در گزارش اخیر خود عنوان کرد که فاز نخست آزادسازی قیمت خودرو به واسطه حذف نسبی ارز نیمایی خودروسازان کلید خورده است. حالا گویا عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری میانه و موقت برای عبور از قیمتگذاری دستوری، به عنوان فاز دوم این پروژه در نظر گرفته شده است. کسب اطلاع «دنیای اقتصاد» از مسوولان وزارت صمت نشان میدهد عباس علیآبادی که اواخر خرداد امسال جایگزین رضا فاطمیامین در این وزارتخانه شد، اعتقادی به قیمتگذاری دستوری خودرو ندارد و قصد دارد بهتدریج این شیوه را کنار بگذارد. «دنیای اقتصاد» در گزارشهای قبلی این تصمیم وزارت صمت را تشریح کرد و طبق اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار روزنامه قرار دادند، پروسه حذف قیمت دستوری بهنوعی آغاز شده است. حتی گفته میشود نامه اخیر معاون وزیر صمت به خودروسازان مبنی بر اینکه باید ارز موردنیاز خود را از منابعی غیر از نیما تامین کنند، بیارتباط به این موضوع نیست. در واقع وزارت صمت میخواهد امتیازهایی را از خودروسازان بگیرد و در عوض امتیاز ویژه آزادسازی قیمت را به آنها اعطا کند.
وزارت صمت اما قصد دارد بهتدریج و آهسته از قیمتگذاری دستوری عبور کند و از همین رو میخواهد فعلا مدلهای ملایمتری را برای قیمتگذاری خودرو امتحان کرده و با ایجاد بستر لازم، در فرصت و زمانی مناسب قیمت را به نظام عرضه و تقاضا بسپارد. یکی از این مدلها اما احتمالا عرضه خودرو در بورس کالاست، شیوهای که در گذشته امتحان شد و رضایتی نسبی را از سوی خریداران و خودروسازان به دنبال داشت. با توجه به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا روشی میانه برای قیمتگذاری خودرو به شمار میرود (قیمت نهایی خودرو بین کارخانه و بازار کشف میشود)، گویا سیاستگذار به دنبال تست دوباره این مدل است. از همین رو پرونده عرضه خودرو در بورس کالا نهتنها همچنان باز مانده، بلکه حتی احیای «خودروی بورسی» نیز محتمل است. اتفاقا همین چند روز پیش بود که رئیس سازمان بورس از این ماجرا حمایت کرد و مشخص شد سازمان جدی تر از گذشته به دنبال احیای «خودروی بورسی» است.
طبق گفتههای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، این سازمان به دنبال بازگرداندن خودروهای داخلی به بورس کالاست. مجید عشقی با تاکید بر پیگیری این سازمان در موضوع عرضه خودروها در بورس کالا، هدف از این تصمیم را حفظ حقوق سهامداران و البته خروج صنعت خودرو از زیاندهی عنوان کرده بود. به گفته عشقی، با عرضه خودرو در بورس کالا میتوان از یکسو افزایش تولید و کیفیت را رقم زد و از سوی دیگر، خودروسازان میتوانند با فروش بیشتر، تولید و کیفیت را افزایش داده و هزینههای تحقیق و توسعه را هم رشد بدهند. وی این را هم گفته که [با عرضه خودرو در بورس کالا] مصرفکننده هم میتواند خودرو را با قیمت متعادل و منطقی که بسیار پایینتر از نرخ بازار آزاد است، خریداری کند.
اظهارات رئیس سازمان بورس در شرایطی است که از آخرین عرضه خودروی سواری در بورس کالا چندین ماه میگذرد و با تصمیم شورای رقابت، «خودروی بورسی» عملا ممنوع شد. شورای رقابت در قالب دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، عرضه خودرو را محدود به سامانه یکپارچه کرد و از همین رو فروش خودرو در بورس کالا تعلیق شد. در این چند ماه هرچند تلاشهایی برای بازگشت خودرو به بورس کالا انجام شد، اما فعلا هیچکدام از آنها جواب نداده و از طرفی، «خودروی بورسی» مخالفانی جدی را به خود میبیند، از جمله وزارت صمت و سازمان بازرسی و حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی. حالا اما سازمان بورس قصد دارد جدیتر از گذشته موضوع «خودروی بورسی» را دنبال کند و با توجه به چالشها و مشکلات خودرویی حال حاضر کشور، هیچ بعید نیست پای خودروهای داخلی بار دیگر به بورس کالا باز شود.
۰۷:۲۶:۲۷ یکی از چالشهای اصلی حال حاضر خودروسازی کشور، کمبود نقدینگی است که به گفته خودروسازان، ریشه در قیمتگذاری دستوری دارد. گفته میشود وزیر صمت اخیرا تلاشهایی برای کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری انجام داده و با هیات دولت و نمایندگان مجلس رایزنی کرده، اما به در بسته خورده است. از همین رو به دنبال راهی میگردد تا به شکلی نرم و کمحاشیه قیمتگذاری دستوری را تعدیل کند. این راه میتواند بازگشت خودرو به بورس کالا باشد. البته بدون تردید عرضه خودرو در بورس کالا نه روشی مرسوم است و نه ایدهآل و کاملا استاندارد. بااینحال در حال حاضر که سیاستگذار بین قیمتگذاری دستوری و آزادسازی قیمت مانده و نه میتواند اولی را ادامه بدهد و نه جسارت و البته مجوز اجرای دومی را دارد، امکان احیای «خودروی بورسی» دور از ذهن نیست. به اعتقاد برخی کارشناسان و البته فعالان خودروسازی، حالا که سیاستگذار نمیخواهد یا نمیتواند از قیمتگذاری دستوری عبور کند، بازگشت خودرو به بورس کالا میتواند به طور موقت به کار گرفته شود.
این نکته را نباید فراموش کرد که ادامه قیمتگذاری دستوری نیز خودروسازان را دچار چالشهای بزرگی خواهد کرد و ادامه این وضع میتواند به افت تولید منجر شود. از همین رو حالا که امکان حذف رسمی قیمتگذاری دستوری (به خصوص با توجه به قرار داشتن در سال مهار تورم) نیست، کارشناسان «خودروی بورسی» را راهکاری موقت و مناسب برای عبور از شرایط فعلی میدانند.
سه راه بازگشت خودرو به بورس
اظهارات رئیس سازمان بورس در باره «خودروی بورسی» در حالی مطرح شده که وی نگفته بازگشت خودرو به بورس کالا را از چه مسیری پیگیری خواهد کرد. در حال حاضر طبق مصوبه شورای رقابت، خودروهای سواری امکان عرضه در بورس کالا را ندارند. بنابراین برای بازگشت خودرو به بورس کالا، سه راه پیش روی سیاستگذار است. نخست اینکه شورای رقابت مصوبهاش مبنی بر الزام عرضه همه خودروها در بورس کالا را تغییر داده و اجازه دهد بخشی از تولیدات خودروسازان روانه بستر بورس شود. این شورا سال گذشته به واسطه الزام عرضه همه خودروها در سامانه یکپارچه، عملا فروش خودرو در بورس کالا را ممنوع کرد. تا به امروز نیز هر وقت صحبت از عرضه خودروهای سورای در بورس کالا شده، شورای رقابت مخالفت کرده است. بنابراین به نظر میرسد اقناع و کسب رضایت شورای رقابت در این ماجرا کار سختی خواهد بود و احتمالا دخالت بزرگان را میطلبد.
اما راه دیگر برای بازگرداندن خودرو به بورس کالا این است که در صورت پافشاری شورای رقابت بر این مصوبه، کار از مسیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا پیگیری شود. بر این اساس، این شورا میتواند مصوبه شورای رقابت را بهاصطلاح وتو کرده و مجوز عرضه خودرو در بورس کالا را صادر کند. شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در مقاطعی تصمیماتی فراتر از اختیارات نهادها گرفته و حتی دو بار نیز رای به حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو داد. بنابراین برای بازگرداندن خودرو به بورس کالا شاید بتوان روی این شورا حساب باز کرد. در نهایت راه دیگر طبعا حذف شورای رقابت از پروسه قیمتگذاری خودرو است، اتفاقی که تا به امروز دو بار رخ داده و وقوع آن برای سومین بار نیز دور از ذهن نیست. اگر شورای رقابت از پروسه قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شود، طبعا قوانین و مصوباتش در این حوزه ملغی محسوب میشوند و خودرو نیز در صورت صلاحدید سیاستگذار، میتواند به بورس کالا برگردد.
۰۷:۲۶:۲۰ NAV هر سهم شفا ۳۴۸۶۰ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۶۷ درصد می باشد.
۰۷:۲۵:۱۵ خبرهای خودرویی مهم ترین اخباری است که میتواند در بازار وجود داشته باشد
۰۷:۲۵:۰۲ سلام صبح شما عزیزان بخیرو شادی و سلامتی