روز ضعیف خودرویی ها

بهمن ۱, ۱۳۹۶

خبر

روز ضعیف خودرویی ها 

تحلیل خبر

بتا سهم – ۶:۵۱  هر چه  قدر خبرها حاشیه ای خودرویی ها خوب است  گزارش های انها  ضعبف است  . شاید  بتوان  گفت  فقط یک  خدیزل کمی بهتر بود خدیزل در حالی ۷۵۷ ریال  سود پیش بینی کرده است  که در ۳ ماهه  با  ۸۵۷ میلیارد ریال  فروش و سود ۱۳۱ میلیارد ریال  سود خالص عملکرد قوی نداشت  در ۳ ماهه به ازای هر سهم ۱۳۲ ریال  سود محقق شد . در ۶ماهه فروش به  ۲۵۲۹ میلیارد ریال  رسیده و سود خالص با  یک  پرش به  ۴۱۱ میلیارد ریال  رسیده و به ازای هر سهم ۴۱۲ ریال  محقق کرده است . در ۹ ماهه  خدیزل به  فروش بسیار خوب ۴۳۶۴ میلیارد ریالی رسیده و سود عملیاتی ۸۳۹ میلیارد ریالی داشت یعنی ۳۱۸  میلیارد ریال  سود در ۳ ماهه  سوم  ! در نهایت  سود خالص ۹ ماهه ۵۸۹ میلیارد ریال و پوشش ۹ ماهه ۵۹۰ ریال  بود  . پوشش ۷۸% را داشته ولی انتظار از خدزل کمی بیشتر بود . سهم در کنترل هزینه ها مالی فعلا  موفق عمل کرده است

خاور انقدر افتضاح  بود که اصلا  قابل بیان نیست

در سوی دیگر زامیاد هم  خبری نداشت خزامیا ۱۵۶۴۱ میلیارد ریال بودجه فروش دارد و ۶ماهه ۴۶۱۷ میلیارد ریال  فروش داشته  این عدد در ۹ ماهه ۷۵۱۹ میلیارد ریال  شده و رشد خوبی کرده است  . سهم ۷  ریال سود  پیش بینی کرده ولی ۷۹  ریال در ۹ ماهه  زیان  محقق کرده است  زیان  ۶ماهه  سهم ۶۵ریال  بود . تنها حرکت  مثبت  سهم  این  بوده  که  ۶ ماهه  ۲۲۸  میلیارد ریال  زیان عملیاتی داشته در ۹ ماهه  تلاش کرده  این عدد  زیاد نشود و همان است  ! به نظر تعدیل منفی در انتظار سهم  است

اما در ۳ گانه خودرو  خساپا و خپارس چه خبر بود  …

ابتدا  سراغ  خپارس برویم  که  باز بد نبود  … ولی انتظار ما خیلی بیشتر بود سهم از ۳۵ ریال پیش بینی سود ۲۶ ریال  را محقق کرده است  .  ۳ ماهه اول ۷۹۰  و ۳ ماهه  دوم  ۶۵۷ میلیارد ریال  سود عملیاتی داشته در ۳ماهه  سوم  رشد سود عملیاتی را  داشتیم  و به  ۷۲۶  میلیرد ریال سود عملیاتی رسیده  . خپارس هم  خیلی حریف هزینه ها  نشده   هزینه  مالی خپارس البته  کنترل شده و ۶۵۰  میلیارد ریال در ۳ ماهه  سوم  بوده است که از ۲ دوره  قبلی کمتر است  . در مجموع  گزارش بدی نداده ولی خیلی هم خاص نیست این  گزارش یعنی خپارس درجا می زند و تحقق سود برای او  سخت است

اما  یکی از بدترین  گزارش ها  را  سایپا داد تا ترخلاصی به  روند  سهم  باشد  سهم که ۱۱۳ ریال سو پیش بینی کرده  بود در ۶ ماهه ۲۳ ریال زیان  و در ۹ ماهه ۷۰ ریال  زیان  محقق کرده است  ! خساپا از نظر فروش هم در این  ۳ ماهه  سوم  کمی عقب گرد داشت  ! سهم در حالی که همه منتظر تحول در سود  اوری بودند  بازهم  حریف هزینه های مالی نشد و زیان  شناسایی کرد  . سود عملیاتی ۳ ماهه اول  ۱۱۶۷  و هزینه های مالی ۳۰۴۵میلیارد ریال  بود  . در ۳ ماهه دوم  هم  سود عملیاتی ۹۸۸ میلیارد ریال شده و کاهش یافته بود و از ان  سو  هزینه های مالی افزایش یافته و ۳۳۰۰ میلیارد ریال  شده   بود  . در ۳ ماهه  سوم  دوباره  سود عملیاتی به  ۱۱۶۰ میلیارد ریال  رسید ولی هزینه های مالی ۴۶۷۴ میلیارد ریال  شده  بود . در واقع در سایپا ان چیزی که در حال  رشد است  حاشیه  سود  نیست حاشیه  زیان  و هزینه های مالی است ! به نظر خساپا  باید  برای تن کردن  لباس تعدیل منفی اماده  شود …

و در نهایت خودرو که او هم چنگی به دل نمیزد خودرو هنوز عملیاتی خوبی دارد  هزینه های مالی بالا    خودرو  در حالی که ۱۱۱ ریال سود اعلام کرده  است در ۹ ماهه  ۶۷ ریال  ۶۰% بودجه  را محقق کرده است  ولی دقت  کنید  سهم  ۸۵% بودجه عملیاتی را  محقق کرده و این  احتمال تعدیل را  بالا  می برد. خودرو  سهمی که  ۳ ماهه فروش ۵۶۶۱۵میلیارد یالی ، سود عملیاتی ۳۵۳۱میلیارد ریالی و سود خالص ۲۱۴ میلیارد ریالی به ازای هر سهم  ۱۴ ریال  را محقق کرد  . در ۶ ماهه فروش ۱۳۳۳۰۵ میلیارد ریال  شده  که  ۷۶۶۹۰ میلیارد ریال  فروش ۳ ماهه دوم داشت  ، سود عملیاتی به  ۸۲۵۲ میلیارد ریال  رسیده  یعنی ۴۷۲۱ میلیارد ریال  سود عملیاتی ۳ ماهه دوم ودر نهایت  سود غیرعملیاتی هم  به  کمک  آمد تا ۶۵۷ میلیارد ریال  معادل ۴۳ ریال به ازای هر سهم  سود خالص داشته  باشد. سهم در ۹ ماهه  با  فروش ۲۲۰۸۷۳ میلیارد ریالی یعنی ۸۷۸۳۸ میلیارد ریال  فروش که از تمام دوره ها  بیشتر است  به  سود عملیاتی بسیار خیره  کننده  ۱۴۴۱۸ میلیارد ریالی رسید یعنی در ۳ ماهه دوم  ۶۱۶۶ میلیارد ریال  سود عملیاتی داشته و در نهایت  ۱۰۲۰ میلیارد ریال  سود خالص . ببنید  گزارش بسیار خوبی از نظر عملیاتی است  ولی این  را هم  بگوییم  در هزینه های مال هم موفق نبوده  . هزینه های مالی سهم  در ۳ ماهه  ۳۵۲۵ میلیارد ریال  بوده در ۶ماهه  به ۱۰۳۰۵ میلیارد ریال  و در ۹ ماهه  با  جهش به  ۱۶۴۱۰ میلیارد ریا  رسیده این  ان چیزی است که  ایران خودرو  را  زمین  گیر کرده شاد  گزارش خودرو کمی قابل تحمل تر بود

ولی بی تعارف اگر تحولات  غیرعملیاتی را که  نظیر بلوک خودرو و بازی های قیمتی از دل ان  گروه  بیرون  بکشیم  چیزی برای عرضه و نشان  داد  فضای مثبت ندارد …  با این  گزارش خودروسازها  بعید است  قطعه  سازها هم حرفی داشته  باشند .

 

گروه تحلیل گری بتا سهم

۱ بهمن      ۹۶

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم