خبر
و اما خودرو …
تحلیل خبر
بتا سهم – ۶:۲۲ در مورد سایپا انگار در بازار خبرهای سهم ته کشیده است ولی برخی منابه می گویند از هفته دوم تیز باردیگر زمزمه های تعدیل سنگین در سایپا شنیده می شود . بازی در سایپا در این قیمت ها بعد از افزایش سرمایه کمی سخت شده است . از سوی دیگر ولی ایران خودرو بهتر حرکت می کند . سهم گزارش داد ۲۲% تعدیل ولی ریز و خبری از تجدید ارزیابی ها در سهم نبود یک خریدار قوی پشت سهم است این را چند روز گذشته نیز اثبات کرده است . گفته می شود یک کد تمایل به خرید ۱۶۰ میلیون سهم ایران خودرو دارد که از روزهای میانی هفته قبل اغاز کرده است .
این شرکت را روی چهارشنبه نیز مفصل تحلیل کردیم ولی نکته مثبت در هزینه های مالی است . در واقع از تحولات مثبت در صورت های مالی ۱۲ ماهه ایران خودرو می توان به کنترل و کاهش هزینه های مالی از سطوح ۱۱۴۳۰ میلیارد ریال به ۱۰۱۸۰ ریال اشاره داشت. این شرکت در ۳ ماهه اخر سال هزینه مالی معادل کمتر از ۲۰۰ میلیارد داشته است که اگر به سال ۹۵ تسری بدهیم هزینه مالی باید ۸۰۰ میلیارد شود که در بودجه د۱۳۵۲ میلیارد تومان اورده شده است . به نظر حقیر این تنها نکته قابل انکای ایران خودرو در گزارشات است که در گزارشات پیش رو سبب تعدیل مثبت سهم می شود . ولی ایا در قیمت نیز لحاظ شده است . در مجموع به نظر گزارش از نظر بنیادی خوب به نظر سهم باردیگر در ۳۶۰۰ ریال گیر می کند
یک نکته این که چارتیست ها معتقدهد این مثبت اخیر برای خودرو و خساپا و به طور کلی گروه خودرو فرصت فروش است ما تاید یا رد نمی کنیم ولی ممکن است درست باشد از همین رو در مثبت امروز کمی سبک کردن پیشنهاد می شود
در این گرونه خاور نیز افزایش سرمایه را در تجدید ارزیابی ها در ترازنامه اورده و به نظر او نیز صف می شود . سهم ۸۳۶ ریال زیان به ازای هر سهم داشت ولی در نهایت ۸۹۶ ریال زیان ساخته است که خبر بدی نیست و خیلی زیان ده نشده است سهم با سود غیر عملیاتی زنده است و جز معدود شرکت هایی است که زیان عملیانی دارد . شرکت یک بار گفته بود . دلایل تعدیل سود پیش بینی عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۴ : ۱- کاهش فروش بدلیل عدم اجرای برنامه های دولت در نوسازی ناوگان فرسوده خودروهای عمومی کشور تاپایان سال ۹۴ ۲- کاهش فروش بدلیل ایجاد محدودیت در شماره گذاری برخی از محصولات شرکت از قبیل پیکاپ دیزلی، اتوبوس و واگن هود ۳- کاهش فروش بدلیل عدم تغییر شرایط اقتصادی در کسب و کار حمل و نقل در ماههای آخر سال ۹۴ ۴- افزایش هزینه های عمومی شامل هزینه های جذب نشده بدلیل کاهش تولید و شناسایی هزینه های مطالبات مشکوک الوصول ۵- شناسایی سود ناشی از واگذاری سهام شرکت سرمایه گذاری سمند و شرکت تولید خدماتی تجارت ستاره ایران
تنها نکته سهم تجدید ارزیابی هاست که به نظر توجیهی ندارد ولی بازار خوب می خرد توصیه ما فروش در بهترین موفعیت پس از رشد است
در این گروه تعدیل منفی ۲۵% خوساز برای سال ۹۴ و کاهش سود از مبلغ ۷۵۵ ریال به ۵۷۳ ریال نیز خبر بد دیگر برای گروه است .
در مجموع به نظر ورنا و خودرو شرایط بدی ندارند خاور برای نوسان رشد می کند .
گروه تحلیل گری بتا سهم
۲۹ خرداد ۹۵