اخبار بازار امروز …(بخش دوم)

فروردین ۲۵, ۱۳۹۵

 

 

 

۱۰:۴۷:۳۲ پایان  بخش دوم  ادامه در بخش سوم

۱۰:۴۶:۵۸  مگسال  صف فروش شد

۱۰:۴۳:۲۱ اکنتور هم  منفی و صف فروش

۱۰:۴۲:۳۴بلوک همراه

۱۰:۴۲:۱۴ به  قول یکی از دوستان  بازار انقدر منفی می شود  نمیگذارند  سیگار را  ترک  کنیم  …

۱۰:۳۰:۱۷ سیمانی ها هم  یکپارچه منفی

۱۰:۳۰:۰۷ انتخابات پارلمانی سوریه با مشارکت ۳۵۰۰ نامزد برای انتخاب ۲۵۰ نماینده دومین پارلمان پس از تعدیل قانون اساسی در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد

۱۰:۳۰:۰۱ روسیه و عربستان سعودی بر عدم افزایش تولید نفت به توافق رسیدند

اینترفاکس روسیه به نقل از یک دیپلمات روسی در دوحه پایتخت قطر از توافق روسیه و عربستان سعودی در عدم افزایش تولید نفت خبر داد.

۱۰:۲۷:۱۱  اوضاع  جالبی را در بازار شاهد  نیستیم  اگر کار دیگه ای دارید  حداقل از ان  یکی کار نیافتید

۱۰:۲۶:۰۲ شرکت صنایع آذر آب جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره،

۱۰:۲۰:۴۹ فاذر را  خیلی خوب می خرند

۱۰:۲۰:۴۵ به اطلاع می رساند، در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت صنایع آذر آب جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره،شرکت مارگارین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی،متوقف خواهند شد.مدیریت عملیات بازار

۱۰:۱۸:۳۱ شبریز را  بدجوری حقوقی می فروشد

۱۰:۱۸:۲۵ تماس تلفنی هاشمی و رهبری بعد از عید

غلامعلی رجایی مشاور هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با عصرایران گفت: هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری بعد از عید با هم تلفنی گفت‌وگو کردند. هاشمی و رهبری تقریبا ماهانه دیدار می‌کنند اما نمی‌دانم بعد از عید دیداری داشته اند یا نه.

رجایی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی معتقد است که وقت رهبری به دلیل اشتغال‌های زیاد محدود است و به همین دلیل ملاحظه می‌کنند و دیدارها برخلاف زمان ریاست جمهوری که هفتگی بود، ماهانه شده است.

۱۰:۱۸:۱۳ حداقل خبرهای حاشیه ای را  بخوانیم

۱۰:۱۸:۰۱ بازی بازار که خبر خوبی ندارد

۱۰:۱۵:۵۳ وپترو  هم  منفی است

۱۰:۱۴:۵۰ پارسان هم  کمی مثبت  شده است

۱۰:۱۲:۳۸ بانکی ها هم  منفی یکپارچه

۱۰:۱۲:۳۲ شبکه paymentwall آمریکا که مربوط به پرداخت های تحت شبکه است شبکه شتاب ایران را نیز شناسایی میکند
این بدین معنی است که امکان خرید مستقیم توسط این شبکه فراهم شده/آخرین خبر

۱۰:۰۶:۱۳  بازار یکی یکی به  سمت  صف فروش شدن

۱۰:۰۶:۰۶ شاخص ۴۰۹  واحد  منفی

۱۰:۰۰:۲۷  خوب شد  نفت  رشد کر نفت  رشد  نمی کرد  وضعیت  چگونه  بود !!!

۱۰:۰۰:۰۷  خبهمن هم  صف فروش شده است

۰۹:۵۷:۰۵ خودرو  هم  صف فروش

۰۹:۵۰:۵۱  کنتور صف فروش شد

۰۹:۴۹:۲۴ شبندر و شبریز را  هم خوب خریدند

۰۹:۴۷:۲۶ باما  همچنان در نزدیکی های صف

۰۹:۴۳:۱۲ خاذین از منفی به  مثبت

۰۹:۴۱:۲۰ ورنا هم  صف فروش است

۰۹:۳۷:۱۸ نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی بی‌سابقه فاش کرد که تل‌آویو «ده‌ها بار به سوریه، لبنان و نقاط دیگر» با هدف نابودی «کاروان‌های حامل سلاح برای حزب‌الله» و «هدف‌های دیگر» حمله کرده است. «بنیامین نتانیاهو» افزود: «این رویه در آینده ادامه خواهد یافت و در هر جایی، دور یا نزدیک، که لازم بدانیم، هدف خود را تأمین می‌کنیم»

۰۹:۳۷:۱۰ شت  فشار در خپارس هم  بالاست

۰۹:۳۵:۰۹ فاذر را در ۵۸۰ خوب می خرد

۰۹:۳۲:۵۳ تقریباً فقط پالایشی ها مثبت  هستند

۰۹:۲۹:۳۵  بازار بدجوری از دست  رفت  …

۰۹:۲۹:۳۱ شاخص هم سقوط ازاد کرد

۰۹:۲۸:۱۸ بازهم  تعدیل منفی در مگسال  ۲۳۵۴ ریال  سود محقق شده در حالی که پیش بینی سود۲۹۶۱ ریال  بوده

۰۹:۲۶:۲۲ دو اطلاعیه  مهم  در بازار : گزارش بسیار ضعیف پترول ۱ ریال تحقق سود در ۹  ماهه دوره  قبل هیمن مقطع  ۱۱۵ ریال  بوده

۰۹:۲۵:۱۳ مگسال  متوقف شد

۰۹:۲۴:۳۸  خودرو  خبهمن  را  خوب می خرند

۰۹:۲۴:۳۲ نامه مجدد نمایندگان آمریکا به ظریف

۳ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا که در ماه فوریه درخواست سفر به ایران کرده طی نامه ای به وزیر خارجه کشورمان پیگیر درخواست خود شده اند.

۰۹:۲۲:۵۹ شنوندگان عزیز توجه  فرمائید . شنوندگان عزیز توجه  فرمائید .  … شاخص ۸۰  هزار از دست  رفت  …

۰۹:۲۰:۰۹  برخلاف پیش بینی ها  شاخص منفی ان هم  ۱۸۶ واحد

۰۹:۱۹:۵۳ ممکن است خودرو صف فروش شوند

۰۹:۱۹:۰۲ وضعیت  بد ایرانیت  در گزارش ۳ ماهه

۰۹:۱۵:۵۸  صف فورش دوباره خودرویی ها  یعنی تقریباً سوت پایان  !!

۰۹:۱۵:۵۳ اخبار مبنی بر افزایش احتمال توافق بین روسیه و عربستان در خصوص کنترل سطح تولید نفت، موجب افزایش قیمت نفت برنت تا محدوده ۴۴ دلار شد، افزایش قیمت نفت تاثیر مثبتی بر بورس خواهد گذاشت.

۰۹:۱۴:۰۲ پالایشی ها  جو  بدی ندارند ولی نسبتاً مناسب هستند

۰۹:۱۳:۵۸ خاذین از صف خرید به صف فروش

۰۹:۱۳:۰۲  جو  پارسان  بد نیست

۰۹:۱۲:۴۰  جو  کوثر بد نیست

۰۹:۱۱:۵۳ فاذر ممکن است در طی این مدت  نوسان خوبی بدهد

۰۹:۱۰:۵۱  واتی ممکن است  دوباره  صف شود

۰۹:۱۰:۳۹ خساپا هم  روند  منفی دارد  و به  زودی صف فروش می شود

۰۹:۰۶:۴۹ نظرمان  را می وییم  مثبت  خپارس فرصت  فروش است

۰۹:۰۶:۴۳ خودرو دارد  شل می شود

۰۹:۰۶:۱۰  وتوصا دوباره  مبت  شد  وبیمه هم مثبت است

۰۹:۰۵:۴۲  به نظر پتروشیمی ها  کمی حرکت  می کنند

۰۹:۰۵:۳۴ شبریز۵% شد

۰۹:۰۴:۵۳ شکل وشمایل خودرویی ها  خوب نیس ت

۰۹:۰۴:۲۶ جالب است  نفتی ها  خیلی اوج  نگرفتند  این نشانه خوبی نیست  یعنی هیجان و پول در بازار نیست

۰۹:۰۲:۱۱ شبندر و شبریز هم  مثبت  هستند

۰۹:۰۱:۱۵  منفی ومعادت  فرصت  بدی نیست

۰۹:۰۱:۰۰ به غیر از خاور بقیه  خودرویی ها  متعادل هستند ولی منفی

۰۹:۰۰:۱۰ واتی را هم  به نظر امروز می دهند

۰۸:۴۸:۲۷ در مجموع جو  خودرویی ها  ضعیف جوئ  نفتی ها  قوی تر است  فولاد و سنگ آهن هم  اغاز مثبت  دارند

۰۸:۴۶:۱۹ خساپا هم  احتمالاً ۱۰ دقیقه تا نیم  ساعتی متعادل باشد ولی بعد  دوباره  ممکن است  صف فروش شود

۰۸:۴۵:۵۰ وساپا هم صف فروش دارد

۰۸:۴۳:۳۳ شایعه  شده است  ایران خودرو  و فیات مشترک  شرکت  زده اند و خبری از خرید سهام  نیست

۰۸:۴۲:۱۸  به نظر خودرو  و خپارس متعادل می شوند

۰۸:۴۰:۳۷ پنتاگون:

– در حملات هوایی آمریکا به جنوب سومالی ۱۲ مظنون عضویت در گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده کشته شدند.

– کسانی که در روزهای دوشنبه و سه شنبه هدف قرار گرفتند ‘تهدیدی قریب الوقوع برای پرسنل آمریکا’ بودند.

– این حملات با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد

۰۸:۳۹:۱۵ امروز برای روز دوم قیمت سنگ اهن ۵ درصد رشد کرد تا در دو روز کاری ده درصد رشد کرده باشد ، قیمت از ابتدای سال ٣۶ درصد رشد کرده و به نزدیک ۶٠ دلار رسیده هست

قیمت نفت نیز بالای ۴۴ دلار قرار دارد

بنده در جو منفی دو سه روز گذشته دو گروه پالایشی و معدنی را در این کانال برای سرمایه گذاری پیشنهاد دادم ، هر چند صنعت پالایشگاه با نفت ٣٠ دلاری هم میتوانست سودهای عالی در سال ٩۵ بسازد

۰۸:۳۹:۱۰ شرکت آمریکایی پیمنت‌وال به شبکه شتاب متصل شد و از این پس ریال ایران رو هم قبول می‌کنه.

۰۸:۳۷:۰۶ جالب است  برای پالایشی ها  صف سنگین  نیست

۰۸:۳۶:۳۶  خودرویی ها  صف فروش دارند ولی به نظر به  جز خاور بقیه  در نیم  ساعت اول متعادل می شوند

۰۸:۳۳:۰۳ وای خاور صف فروش چه  صف فروش

۰۸:۳۲:۴۲ صفوف رید واتی کسرا خمحور

۰۸:۳۲:۲۷ خبر مهم از گروه  روی :

عرضه جهانی کنسانتره روی در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ به دلیل بسته شدن معادن بزرگ و همچنین طرح کاهش تولید شرکت گلنکور کاهش خواهد یافت. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پائول وایت مدیر آمار و تحقیقات بازار گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی اعلام کرد که معدن MMG در استرالیا ماه اوت و معدن لیشین در ایرلند نیز طی ماه نوامبر سال گذشته بسته شده و چند معدن دیگر نیز در ابتدای نیمه اول سال ۲۰۱۶ تعطیل خواهد شد. زیان کلی ناشی از بسته شدن این معادن بسیار چشمگیر بوده است. وی افزود: شرکت گلنکور نیز اعلام کرده است که قصد دارد تولید روی را تا ۵۰۰ هزار تن در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۶ کاهش دهد. باتوجه به عرضه کنسانتره روی در سال‌جاری، به پشتوانه افزایش تولید در معدن رامپورا آگوچا تولید در هند شدیدا افزایش یافته است. همچنین در استرالیا، چین، پرو، روسیه و سوئد نیز تولید به همین منوال بوده است. اگرچه این افزایش تولید با تصمیم گلنکور برای کاهش تولید و همچنین کاهش تولید در بولیوی، کانادا، ایرلند، مکزیک، قزاقستان، نامیبیا و ترکیه جبران خواهد شد.

 

گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی پیش‌بینی می‌کند که با افزایش تقاضای روی چین از ۴/ ۱ درصد به ۴/ ۳ درصد در نیمه دوم سال جاری، تقاضای جهانی روی از ۱/ ۱ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۳/ ۳ درصد افزایش خواهد یافت. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط این مرکز تقاضای جهانی سرب در سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است که در سال جاری ۶/ ۲ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. البته نا‌گفته نماند که طی امسال تولید سرب در استرالیا به دلیل بسته شدن یک معدن بزرگ و کاهش تولید گلنکور با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد. همچنین تولید ایرلند نیز به دلیل بسته شدن معدن لیشین کاهش خواهد یافت اما بر اساس پیش‌بینی‌ها این کاهش از طریق افزایش تولید سرب در چین، مکزیک و روسیه جبران می‌شود.

۰۸:۲۹:۵۷ خبرمهم  برای فولاد و سنگ  آهن  است

۰۸:۲۹:۴۸ در پی تضعیف عرضه و تقویت تقاضای فصلی در چین، قیمت فولاد در معاملات آتی سه‌شنبه شانگهای به بالاترین سطح ۱۰ ماه اخیر خود رسید. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، صعود اخیر قیمت فولاد باعث رشد حاشیه سود تولیدکنندگان چینی شده است و آنها را مجبور به خرید مواد خام بیشتری کرده است. سنگ‌آهن با رشد ۵ درصدی در روز دوشنبه به بالاترین سطح ۳ هفتگی خود رسیده بود. تحلیلگران بانک ANZ اعلام کردند:‌«در پی بهبود چشمگیر سودآوری فولادسازان، تقاضای سنگ‌آهن از سوی کارخانه‌های فولاد در حال افزایش است.»

هر تن میلگرد برای تحویل در ماه اکتبر در بورس آتی شانگهای با ۶/ ۱ درصد افزایش قیمت ۲۳۲۸ یوآن معامله شد که بالاترین قیمت ثبت‌شده از ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵ بوده است. فعالیت‌های ساخت‌وساز در ماه مه ‌موجب افزایش تقاضای فولاد در چین شد و باعث شد تا کارخانه‌های فولاد قسمتی از ضررهای ابتدای سال خود را جبران کنند. بر اساس گزارش اتحادیه آهن و فولاد چین، کارخانه‌های بزرگ فولاد چین در دو ماه نخست سال جاری بیش از ۴/ ۱۱ میلیارد یوآن زیان‌دهی داشته‌اند. با وجود این، کارخانه‌های فولاد تانگشان چین به کاهش ۵۰درصدی آلودگی‌های زیستی و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود در حین برگزاری نمایشگاه باغبانی و گل وگیاه در ۲۹ آوریل تا ۱۶ اکتبر نیاز دارند. بانک کامن‌ولث استرالیا اعلام کرد: «‌به منظور بهره‌مندی از قیمت روبه‌رشد فولاد و افزایش تقاضای سنگ‌آهن، کارخانه‌های فولاد باید قبل از اینکه موظف به کاهش تولید شوند، میزان تولیدات خود را تقویت کنند.» بر‌اساس TSI هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین در روز دوشنبه با رشدی ۹/ ۴ درصدی ۵۵ دلار و ۹۰سنت معامله شده بود. در حالی که فعالیت بازار سنگ‌آهن محدود شده است، تقاضا برای محموله‌های موجود با توجه به قیمت‌ بالای فولاد افزایش داشته است. قیمت هر تن سنگ‌آهن در بنادر چین نیز رشدی ۱۵ یوآنی را تجربه کرد. شاخص قیمتی سنگ‌آهن از ماه مارس تا کنون رشدی ۸ درصدی را تجربه کرده است. در بورس کالای دالیان، قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه سپتامبر با ۱/ ۳ درصد افزایش به ۵/ ۳۹۸ یوآن رسید.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1041712/#ixzz45fxMKufH

۰۸:۲۴:۱۸ خبر مهم  برای سهامداران  پتروشیمی پارس :

به گزارش خبرنگار مهر، پس از ورود کشتی‌های نفتکش تحت اجاره شرکت‌های توتال فرانسه، لوک اویل روسیه و سپسای اسپانیا در پایانه نفتی خارگ، اولین کشتی حامل محصولات پتروشیمی اروپایی روز گذشته در پایانه پتروشیمی پارس در عسلویه پهلوگیری و اقدام به بارگیری محصولات پتروشیمی ایران کرد.

بر این اساس این کشتی متعلق به یک شرکت از ایتالیا بوده که در پایانه پتروشیمی پارس در عسلویه پهلوگیری و محصولات شیمیایی مایع تولید شده در مجتمع های پتروشیمی علسویه را بارگیری کرده است.

با پهلوگیری این کشتی ایتالیایی برای نخستین بار در دوران پسا تحریم یک کشتی اروپایی وارد پایانه پتروشیمی پارس عسلویه شده است و پیش بینی می‌شود به زودی کشتی‌های سایر شرکت‌های اروپایی هم وارد بزرگترین پایانه پتروشیمی ایران شوند.

به گزارش مهر، پایانه پتروشیمی پارس به عنوان بزرگترین ترمینال صادرکننده انواع محصولات مایع و جامد پتروشیمی و پلیمری ایران در خلیج فارس شامل ۱۵ اسکله تخلیه و بارگیری است.

ظرفیت بندر پتروشیمی پارس حدود ۳۰ میلیون تن بوده که امکان پهلوگیری همزمان ۱۵ فروند کشتی با ظرفیت ۷۰۰۰ تا ۷۰ هزار تن وجود خواهد داشت و به این ترتیب پس از بنادر بوستون آمریکا و آنتورپ بلژیک، این بندر یکی از بزرگ ترین بنادر پتروشیمی جهان است.

ظرفیت اسکله‌های مخصوص بارگیری مایعات، آروماتیک‌ و گازها افزون بر ۲۵ میلیون تن و ظرفیت اسکله های مخصوص بارگیری جامدات آن نزدیک به ۵ میلیون تن برآورد شده است.

پایانه پتروشیمی پارس، حد فاصل بندر لنگه و بندر بوشهر و در داخل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و در کوتاه ترین فاصله از منابع عظیم فراساحلی خلیج فارس قرار دارد.

۰۸:۰۲:۳۷ این  خبر هم  بد نیست

خودروسازی ایران این روزها فصلی جدید از فعالیت خود را آغاز کرده، فصلی که نقطه‌عطف آن، همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی به‌واسطه واگذاری سهام است. اگرچه تصمیم‌سازان صنعت خودرو ایران، تا همین دو سه سال پیش نیز چندان تمایلی به واگذاری سهام این صنعت به خارجی‌ها نداشتند، با این حال، پس از اظهارات صریح حسن روحانی رئیس‌جمهوری در اجلاس داووس ۲۰۱۴،طلسم این ماجرا شکست تا پروسه سهام فروشی به خودروسازان خارجی به نوعی آغاز شود. رئیس‌جمهوری در اجلاس موردنظر، به صراحت اعلام کرد که دولت ایران حاضر است سهام خودروسازان خود را به شرکت‌های خارجی واگذار کند. پس از این اظهارات بود که به تدریج زمزمه‌هایی مبنی‌بر خرید سهام خودروسازان ایرانی توسط خارجی‌ها مطرح و حتی در مقاطعی صحبت از سهامداری خودروسازان آمریکایی در صنعت خودرو کشور به میان آمد.

با این حال، نه مجموعه دولت و نه خودروسازان، هیچ‌کدام واکنش خاصی به اخبار منتشره نشان ندادند تا این گمان پیش بیاید که پرونده واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به خارجی‌ها به بایگانی رفته است. این در حالی بود که اظهارات اواخر سال گذشته رئیس‌جمهوری در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو، به نوعی پرونده واگذاری سهام خودروسازان را دوباره به جریان انداخت. رئیس‌جمهوری در همایش مذکور بار دیگر بر واگذاری سهام خودروسازان کشور تاکید و اعلام کرد «دولت بنگاهدار خوبی (در خودروسازی) نبوده و این صنعت باید به‌طور کامل خصوصی شود. هرچند روحانی در این همایش مستقیما به واگذاری سهام به خارجی‌ها اشاره نکرد، اما ازآنجاکه در جمع میهمانان خارجی سخن می‌گفت و از طرفی، تاکید ویژه‌ای روی همکاری‌های خارجی در صنعت خودرو ایران داشت، به نوعی مشخص بود که وی همچنان بر فروش سهام به خودروسازان خارجی اصرار دارد.

حالا که حدود یک ماه و نیم از این اظهارات رئیس‌جمهوری می‌گذرد، به‌تدریج خبرهای جدی تری در مورد واگذاری سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها منتشر می‌شود و این موضوع نشان از نرم شدن تصمیم‌سازان صنعت خودرو در ماجرای فروش سهام به شرکت‌های خارجی دارد. به عبارت بهتر، به نوعی قبح فروش سهام خودروسازان کشور به خارجی‌ها شکسته شده و صنعت خودرو ایران در آستانه یک پوست اندازی مهم قرار گرفته است. هرچند طبق اخبار رسیده، خودروسازان با وجود واگذاری سهام، همچنان خود مدیریت کارخانه و خطوط تولیدشان را دست دارند، اما به هر حال می‌توان این اتفاق را مقدمه مدیریت خارجی در صنعت خودرو کشور دانست.

فشار دولت یا تغییر تفکر در صنعت خودرو

اما چه شد که مقاومت‌ها در مقابل فروش سهام خودروسازان به شرکت‌های خارجی شکست؟ چه اتفاقی افتاد که خودروسازان حاضر شدند در مدیریت و مالکیت برخی خطوط تولید و کارخانه‌های خود، خارجی‌ها را نیز شریک کرده به اصطلاح با آنها سر یک سفره بنشینند؟ در این مورد سه گزینه از سوی کارشناسان مطرح می‌شود؛ اول اینکه خودروسازان تحت فشار دولت حاضر به سهام فروشی شده‌اند؛ دوم اینکه در مذاکره با شرکت‌های خارجی، امتیازات خوبی دریافت کرده و عیار این امتیازات به حدی بوده که ارزش واگذاری سهام را داشته است و سوم اینکه تصمیم‌سازان خودروسازی به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که واگذاری سهام به خارجی‌ها، راه نجات این صنعت و مقدمه جهانی شدن آن است. اگر بخواهیم با توجه به واکنش‌های وزارت صنعت و خودروسازان، پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم، به‌نظر می‌رسد آنها تا همین چندی پیش نیز میلی به فروش سهام به خارجی‌ها نداشته‌اند. اگر مروری بر اظهارنظرهای مسوولان وزارت صنعت و خودروسازان در فاصله اجلاس داووس ۲۰۱۴ و سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو کنیم، کمتر صحبتی را مبنی بر میل و علاقه آنها به واگذاری سهام صنعت خودرو به خارجی‌ها مشاهده خواهیم کرد. اگر دقیق‌تر به این اظهارنظرها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم گاهی مسوولان وزارت و خودروسازان تاکید کرده‌اند که سهام به خارجی‌ها نخواهند فروخت و این نشان از بی میلی آنها به این ماجرا دارد.

آخر حرف مسوولان وزارت صنعت این بوده که خودروسازان داخلی فروشی نیستند و تنها امکان واگذاری آنها به خارجی‌ها در قالب اجاره وجود دارد نه انتقال سهام. این اظهارات نشان می‌دهد وزارت صنعت، معدن و تجارت تا به امروز نه‌تنها تلاشی برای فروش سهام شرکت‌های خودروساز داخلی انجام نداده؛ بلکه قصدی هم در این مورد نداشته و مایل به آن نیست. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد مشتریان ایرانی نیز مایل به واگذاری سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها هستند و این علاقه را می‌توان در رفتار اخیر آنها در بورس، به وضوح دید. طی چند روز گذشته و پس از انتشار اخبار رسمی از واگذاری سهام برخی سایت‌های خودروسازی به خارجی‌ها، استقبال از سهام خودروسازان در بورس به شدت افزایش یافت تا مشخص شود مشتریان نیز این اتفاق را خوشایند و مثبت می‌دانند. این موضوع شاید بتواند از سردی وزارت صنعت و خودروسازان برای واگذاری سهام به خارجی‌ها، بیشتر و بیشتر بکاهد. البته به‌ نظر می‌رسد سردی وزارت صنعت در ماجرای انتقال سهام خودروسازان داخلی به خارجی‌ها، ناشی از عدم پیگیری دولت نیز بوده است، چه آنکه پس از اظهارات رئیس‌جمهوری در اجلاس داووس و تا قبل از اظهارات جدید وی در همایش صنعت خودرو ایران، تقریبا دیگر در این مورد (چه در محافل داخلی و چه در محافل خارجی) هیچ صحبتی نشد. در این مورد فربد زاوه کارشناس خودرو کشور معتقد است، فشار دولت سبب شده خودروسازان به سمت واگذاری سهام به شرکت‌های خارجی بروند. وی با تاکید بر اینکه دولت منهای وزارت صنعت،معدن و تجارت، بر فروش سهام به خارجی‌ها اصرار دارد، می‌گوید: رئیس‌جمهوری اواخر سال گذشته تاکید کرد که سهام خودروسازان باید واگذار شود و این نشان می‌دهد مسئولان ارشد معتقد به فروش سهام هستند. زاوه می‌افزاید: وزارت صنعت و خودروسازان به خودی خود میلی به فروش سهام به خارجی‌ها ندارند؛ زیرا به هر حال این کار از گستره مدیریتی آنها می‌کاهد، با این حال مسوولان بالادستی دولت مانند رئیس‌جمهور و همچنین معاون اول، مصر به این ماجرا هستند.

این کارشناس در واکنش به اینکه گفته می‌شود وزارت صنعت و خودروسازان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که راه توسعه خودروسازی از فروش سهام به خارجی‌ها می‌گذرد، تاکید می‌کند: بعید می‌دانم خودروسازان و وزارت صنعت به این نتیجه رسیده باشند؛ زیرا اگر این طور بود، رفتارهای انحصارگرایانه از خود نشان نمی‌دادند. به گفته زاوه، خودروسازان نمی‌توانند بدون اجازه وزارت صنعت،معدن و تجارت، دست به واگذاری سهام بزنند و اگر هم این اتفاق به تازگی رخ داده، به دلیل فشار مسوولان بالادستی است. اظهارات این کارشناس در شرایطی است که بیوک علیمرادلو مشاور خودرویی وزارت صنعت،معدن و تجارت، با رد بی میلی این وزارتخانه به فروش سهام خودروسازان به خارجی‌ها، می‌گوید:چرا وزارت صنعت باید با چنین اتفاقی در خودروسازی کشور مخالف باشد؟ اتفاقا نظر وزارت صنعت در مورد واگذاری سهام صنعت خودرو به خارجی‌ها مثبت است، زیرا این کار سبب ورود سرمایه و تکنولوژی به این صنعت خواهد شد.

وی می‌افزاید:خودروسازان برای واگذاری سهام به خارجی‌ها، از ناحیه دولت تحت فشار نبوده‌اند. به گفته علیمرادلو، خودروسازان می‌دانند که برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ (تولید سه میلیون خودرو و صادرات یک سوم آن)، باید با تکنولوژی روز دنیا آشنا و قدرت صادرات خود را بالا ببرند، بنابراین راه را در همکاری مشترک و واگذاری سهام به خارجی‌ها، دیده‌اند. وی تاکید می‌کند:البته واگذاری سهام تنها راه نجات خودروسازی نیست، اما به هر حال چون سبب همکاری مشترک با خودروسازان خارجی می‌شود، یکی از راهکارهای مناسب به‌شمار می‌رود. اظهارت زاوه و علیمرادلو در شرایطی است که اگرچه استارت واگذاری سهام خودروسازان به خارجی‌ها کلید خورده، با این حال مشخص نیست آیا این روند ادامه دار است یا متوقف خواهد شد. خودروسازان داخلی در حال حاضر چند سایت و زیرمجموعه دارند که تا همین چندی پیش در مقابل واگذاری سهام آنها به خارجی‌ها مقاومت می‌کردند و در این بین، برخی جزو خطوط قرمز واگذاری به شمار می‌روند. در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا خودروسازان خطوط قرمز خود را نیز در ماجرای واگذاری سهام به خارجی‌ها، زیر پا خواهند گذاشت؟ در این مورد، زاوه معتقد است همین واگذاری‌های فعلی نیز چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسند و بعید است این ماجرا ادامه دار باشد. در مقابل اما علیمرادلو تاکید می‌کند که با توجه به حضور خودروسازان خارجی در کشور، واگذاری سهام خودروسازان داخلی به آنها، پروسه‌ای دنباله دار است و متوقف نمی‌شود.

اثرات سهام فروشی به خارجی‌ها

اما آغاز واگذاری سهام خودروسازان داخلی به خارجی‌ها، از نظر بسیاری از کارشناسان، می‌تواند شروع راه توسعه صنعت خودرو کشور باشد. به گفته آنها، تجربه واگذاری سهام و فروش خودروسازان برخی کشورها به شرکت‌های بزرگ، مثبت بوده و گاهی حتی سبب شده شرکت‌های ورشکسته به صادرکنندگانی برتر تبدیل شوند. به‌عبارت بهتر، انتقال سهام به شرکت‌های خارجی، تجربه بدی در دنیا به‌شمار نمی‌رود و بسیار بعید به‌نظر می‌رسد تکرار این اتفاق در ایران نیز ضرر و زیانی را متوجه مجموعه صنعت خودرو کشور کند. البته این واگذاری‌ها در صورتی موفق و سبب رشد و توسعه خودروسازی کشور خواهند بود که در قالب قراردادهایی برد-برد انجام شده و الزاماتی مانند انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز، در آنها دیده شود.

در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو ایران، به روز نبودن تکنولوژی و خطوط تولید و در نتیجه تولید محصولاتی کم کیفیت و گران و پر مصرف است. در واقع صنعت خودرو ایران به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های بین‌المللی و البته کم کاری‌های داخلی، از تکنولوژی روز دنیا عقب‌مانده و بنابراین یکی از راه‌های رسیدن به این مهم، انتقال سهام غول‌های جاده مخصوص به خارجی‌ها است. طبعا وقتی خودروسازان معتبر دنیا تمام یا بخشی از سهام شرکت‌های خودروساز داخلی را در اختیار بگیرند، خود نیز میل بیشتری به انتقال تکنولوژی دارند و چون می‌خواهند ایران را به پایگاه تولید و صادرات شان در منطقه تبدیل کنند، متعهدتر عمل خواهند کرد.

در این مورد، علیمرادلو می‌گوید: ما می‌خواهیم در سال ۱۴۰۴ یک میلیون خودرو صادر کنیم که برای این کار راهی جز به روز کردن تکنولوژی و محصولات تولیدی مان نداریم. وی با اشاره به اینکه همکاری مشترک با خارجی‌ها و فروش سهام به آنها می‌تواند در نهایت به افزایش توان صادراتی خودروسازی کشور بینجامد، تاکید می‌کند:فروش سهام به خارجی‌ها، یعنی ورود تکنولوژی و خودرو جدید به کشور و در نهایت شکل گرفتن رقابتی سازنده در بازار خودرو. مشاور خودرویی وزارت صنعت با اشاره به اینکه تجربه فروش سهام خودروسازی به خارجی‌ها، در دنیا موفق بوده، می‌افزاید:در کشورهایی مانند چین و رومانی، این اتفاق رخ داده و نتایج آن مثبت بوده، به‌نحوی‌که این کشورها توانسته‌اند ضمن حفظ برند ملی خود، در صنعت خودرو رشد کنند. هرچه هست، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از راه‌های اصلی و هموار اعتلای خودروسازی کشور، انتقال سهام خودروسازان به خارجی‌ها است، اتفاقی که در حال حاضر، استارت آن خورده و باید منتظر ماند و دید آیا ادامه‌دار خواهد بود؟

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1041717/#ixzz45fqmOyDL

۰۸:۰۲:۲۷ امروز روز روز پالایشی ها  خواهد بود

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم