۱۲:۳۰:۱۹ هفته بدی نبود ولی خوب هم نبود این روزهای بی رمقی را باید سپری کنیم
۱۲:۳۰:۰۸ بازار تمام شد
۱۲:۲۵:۲۴ افست هم خوب معامله شد امروز . صبح در مورد سهم گفته بودیم
۱۲:۲۴:۰۵ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در آبهای خلیج فارس از برگزاری بزرگترین رزمایش جهان با حضور سی کشور از ۶ قاره و در مناطقی چون تنگه هرمز و بابالمندب خبر داد.
۱۲:۲۳:۵۳ شبندر انگار سوگند خورده ۴۸۰۰ را ببیند
۱۲:۲۱:۲۸ فاذر که تا درصد هم رفته بود افت کرد
۱۲:۱۹:۰۵ رنج عجیب روی وپترو دوباره صف شد عجیب بازی های دارند
۱۲:۱۸:۲۰ وپترو را رنج های عجیب می کشند
۱۲:۱۶:۳۱ شکلر هم برای نوسان بد نیست
۱۲:۱۵:۲۴ قاسم را دوباره صف خرید کردند
۱۲:۱۴:۱۶ وصنعت پس از ۱۷ میلیون معامله بازهم صف است
۱۲:۱۴:۰۱ توریل را رنج کشیدند و مثبت کردند
۱۲:۱۳:۱۳ شبریز به نظر حوالی ۵۸۰۰ ریال باز شود
۱۲:۰۹:۲۶ برخی در مورد کسرا می پرسند به نظر فشار فروش حقوقی کمی بیشتر شده است
۱۲:۰۸:۲۶ شاخص ۱۰۰ واحد منفی شد
۱۲:۰۰:۴۲ وکوثر را در منفی خوب می خرند ولی منفی است
۱۲:۰۰:۲۷ تایرا هم خوب خریدند
۱۱:۵۸:۵۵ خودرو در تلاش برای مثبت شدن
۱۱:۵۸:۴۷ کنتور را هم منفی کردند
۱۱:۵۵:۵۸ کسرا با ۳۱% رشد چقدر جالب است
۱۱:۵۳:۳۸ شاخص منفی شد دوباره باید منتظر بلوک بازی باشیم
۱۱:۵۳:۰۳ شبریز هم به نظر حوالی ۵۹۰۰ ۵۸۵۰ ریال مچ شود
۱۱:۵۲:۵۴ شاوان بدون تغییر خاص ۱۳۲۵
۱۱:۴۹:۵۳ جالب شسده است صف سایپا زیاد میشود وساپا ورنا منفی تر می شوند
۱۱:۴۷:۱۷ در بازار گفته میشود مجموعه سمند فروشنده اصلی با کدهای مختلف در خودرو خگستر و بقیه نمادهای زیر مجموعه است
۱۱:۴۷:۰۴ پاسارگاد تحلیل : جزییات تفاهم شرکتهای سنگآهنی و فولادی چگونه است؟
راز توافق معدنیها و فولادیها
برخی شنیدهها اگر چه حاکی از توافق جدید میان شرکتهای سنگآهنی و فولادی مبنی بر فرمول محاسبه قیمت سنگآهن و گندله دارد اما در خصوص جزئیات این محاسبات، خبر رسمی اعلام نشده است.
به گزارش پاسارگاد تحلیل به نقل از منابع آگاه، متناسب با قراردادهای معمول منعقدشده میان معدنیها و فولادیها مبنی بر محاسبه قیمت سنگآهن و گندله، در اسفندماه سال ۹۴ توافق جدیدی میان شرکتهای سنگ آهنی و شرکتهای فولادی شکل گرفته است. اگر چه برخی از مقامهای مسئول بر صحت این توافق تاکید کردهاند اما نسبت به جزئیات آن هنوز خبر رسمی و موثقی شنیده نشده است.
۱۱:۴۲:۲۷ وگستر را هم خوب می خرند در بازار
۱۱:۴۲:۰۴ سایپا را واقعاً عجیب می خرند گروه خودرو جالب است هفته قبل خودرو راهش را از سایپا جدا کرد امروز سایپا از خودرو
۱۱:۴۱:۰۵ معاون اقتصادی بانک مرکزی:
کاهش پایدار نرخ سود نیازمند اصلاح نظام بانکی است
صندوقهای سرمایهگذاری بانکها نرخ سود خود را اصلاح کردند
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه برای ایجاد تعادل در نرخ سود بانکی به دنبال شوک درمانی نیستیم، گفت: آنچه که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار همواره دنبال آن است این است که نرخ سود بانکی با سایر متغیرهای کلان از جمله نرخ تورم تناسب داشته باشد.
۱۱:۴۰:۵۵ جو گروه بیمه واقعاً مناسب شده است
۱۱:۴۰:۴۲ دسانکو را هم خوب میخرند
۱۱:۴۰:۳۲ خودرو هم منفی شد
۱۱:۴۰:۱۴ دوباره برخی به دنبال قندی ها رفتند
۱۱:۱۲:۴۰ بازار را با سایپا بازی می دهند واقعا جای تاسف دارد از این همه سهم محوری ها
۱۱:۱۲:۱۷دوباره وپترو را رنج می زنند
۱۱:۱۱:۴۰گروه رایانه را خوب میخرند
۱۱:۰۸:۲۰ذوب اهن را دارند میخرند شایعه شده خرید های اهنی دولت از ذوب انحصاری و دستوری شده تا انبار ها خالی شود
۱۱:۰۴:۳۴کسرا بعد از ۲ سال داره باز میشه
۱۰:۵۷:۳۲ وکوثر حمایت مناسبش در رنج ۱۵۰ تومان خواهد بود
۱۰:۵۰:۱۲ کنور در گروه سنگ اهنی صف خوبی دارد
۱۰:۴۸:۰۴ فشار فروش در شبندر نیز زیاد است
۱۰:۳۵:۵۶عرضه صف سایپا جو بازار را منفی تر کرده است
۱۰:۳۳:۴۶ قندی ها در کمین منفی شدن بازار هستند جو اندک سبز گروه قابل تامل است
۱۰:۲۹:۵۵ بازی وگستر و تجار به نظر فعلا ادامه دار خواهد بود
۱۰:۲۴:۲۰آخرین وضعیت افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در سال ۹۵/ ابهام در ذوب و شپلی
۱۰:۲۱:۲۱کاذر فعلا صفش را حفظ کرده است
۱۰:۲۰:۰۸ وساپا به سمت -۵ سوق دارد
۱۰:۱۲:۰۹ معاملات داده پردازی نیز جالب می باشد
۱۰:۱۰:۳۱ رایان در عبور از ۳۲۲ تومان باز هم کم انرژی است
۱۰:۰۸:۲۹کارگزاران محترم عضو فرابورس، به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان۱)، پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، امروز چهارشنبه مورخ ۱۸/۰۱/۱۳۹۵ آماده انجام معامله می باشد. مدیریت عملیات بازار واعضای فرابورس ایران
۱۰:۰۷:۵۶به اطلاع می رساند، نماد معاملاتی شرکت های قند نقش جهان و پالایش نفت تبریز با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ و سرامیک های صنعتی اردکان پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۱۳۹۲/۱۲/۲۹-۱۳۹۳/۱۲/۲۹ مبنی بر تقسیم سود نقدی-اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ و ارائه اطلاعات شفاف سازی،بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله می باشند. مدیریت عملیات بازار
۱۰:۰۶:۴۹بانک ملت هم می تواند جز بازگشایی ها باشد ولی محدود باز خواهدشد
۱۰:۰۶:۰۶ دماوند در رنج ۷۵۰۰ تومان حمایت اصلی خود را ساخته است
۱۰:۰۴:۳۷با رشد نرخ شمش در بازار کمی وضعیت سنگ آهن بهتر شد
۱۰:۰۴:۱۹جو سیمانی ها کمی به هم ریخت و پر عرضه شد
۱۰:۰۱:۲۰واتی زمزمه های افزایش سرمایه را دارند
۱۰:۰۰:۲۰به نظر اسیا و البرز حرف های خوبی برای گفتن داشته باشند
۰۹:۵۶:۰۶جو بیمه ها بد نیستند
۰۹:۴۸:۵۵ فاذر در استانه صف خرید
۰۹:۴۶:۵۰ خدای نکرده زبانم لال اگر خساپا را بدهند !! شوک بدی برای گروه خودرو است
۰۹:۴۲:۵۸ کنتور را هم دوباره می خرند
۰۹:۴۲:۴۸ تراکتور هم نرم نرم دارد بالا می اید
۰۹:۳۸:۱۸ به نظر حرکت های نوسانیو هیجانی روی خودرویی ها در حال کاهش است
۰۹:۳۲:۰۱ فاذر را خوب می خرند در بازار
۰۹:۳۱:۳۸ بازار روی خودرو انگار ایستاده است
۰۹:۲۹:۰۷ جالبه است سایپا صف شد خودرویها حرکتی نمی کنند این یک زنگ خطر است شاید
۰۹:۲۷:۴۰ خرید در منفی های مپنا بد نیست
۰۹:۲۶:۱۳ گروه ساختمان را خوب می خرند
۰۹:۲۵:۳۵ جو بیمه هنوز مثبت است
۰۹:۲۵:۰۴ به نظر در فروشسیمانی عجله نکنید
۰۹:۲۴:۳۰ امروز شاید شاهد بازگشایی خاور و شبریز باشیم
۰۹:۲۴:۲۴ حوثی های یمن: توافق آتش بس با عربستان سعودی در نوار مرزی و برخی مناطق
۰۹:۲۳:۲۴ وصنعت خوب مثبت است
۰۹:۲۳:۱۵ وساپا را کسی تحویل نمی گیرد
۰۹:۲۲:۱۲ سیمان با این که منفی است ولی بد نمی خرند
۰۹:۱۹:۱۴ کنتور متعادل شد به نظر نوسان گیران یک مرحله خروج زدند
۰۹:۱۸:۴۶ پس از افت نفت با ریزش پالایشی ها مواجه ایم
۰۹:۱۷:۴۱ باما در ای مدت رشد خوبی کرده است
۰۹:۱۷:۳۳ بانک دی را خوب می خرند
۰۹:۱۶:۰۴ غاذر بانک سامان خوب خریده سهم را
۰۹:۱۳:۲۹ سیمان هم دوبارع خوب می خرند
۰۹:۱۳:۱۹ رکیش و رتاپ مثبت شده اند
۰۹:۱۳:۱۰ وکار هم بد نیست
۰۹:۱۱:۰۵ البته گروه سیمان بعد از ۲ روز اصلاح بازهم رشد می کند
۰۹:۱۰:۵۷ سفارس و سیدکو را هم می دهند
۰۹:۱۰:۴۳ سیمانی ها عرضه شدند سکرما منفی ستران داده شد
۰۹:۰۵:۴۵ ورنا به نظر رشد می کند
۰۹:۰۴:۵۴ برق دماوند را دی می خرد
۰۹:۰۴:۰۶ اوه عجب صفی در سایپا چیده شد
۰۹:۰۳:۵۶ سایپا را با قدرت می خرند ولی خودرو را خیر
۰۹:۰۳:۴۹ تایرا رها شد
۰۹:۰۲:۳۹ خودرویی پر عرضه سیمان هم کمی پر عرضه
۰۹:۰۲:۳۲ باما هم مثبت است
۰۹:۰۲:۲۶ ومعادن کمی مثبت
۰۸:۵۹:۵۰ به نظر بازار ر عرضه ای داریم
۰۸:۵۸:۰۳ خساپا قطعاً متعادل است
۰۸:۴۹:۵۲ صف سیمانی ها کمی متزلزل است
۰۸:۴۹:۴۴ جان کری، وزیر خارجه آمریکا: لازم است ایران، روسیه و دیگران بدانند که اگر صلح میخواهند، بشار اسد باید برود.
۰۸:۴۴:۱۷ صف تجار جالب است
۰۸:۴۴:۱۰ مقام روس: داعش قصد استفاده از افغانستان بعنوان سکوی پرتاب را دارد.
رییس اداره امور آسیایی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی تاکید کرد : گروه تروریستی داعش قصد دارد حضور و نفوذ خود را در خاک افغانستان افزایش داده و از این کشور بعنوان سکوی پرتاب خود و افزایش دامنه حضورش استفاده نماید .
۰۸:۴۲:۲۵ به نظر شبریز پتانسیل های خوبی دارد
۰۸:۴۰:۳۳ شبریز هم نامه زده است امروز احتمالاً باز می شود بودجه بازهم محفاظه کارانه است دلار ۳۱۰۰ و نرخ نفت ۳۰ دلار
۰۸:۳۹:۳۲ خودرو را نیز همینطور
۰۸:۳۹:۲۲ به نظر خساپا خپارس را می دهند
۰۸:۳۲:۴۱ رکیش هم صف دارد
۰۸:۳۲:۲۸ وتوصا هم صف خوبی دارد
۰۸:۳۱:۳۶ خودرویی ها به نظر متعادل خواهند بود
۰۸:۳۱:۰۶ صفوف خرید اکنتور سفارس خاذین خساپا فلوله پارسیان
۰۸:۳۰:۳۳ خاور هم گفته می شود امروز باز می شود
۰۸:۲۹:۴۱ غپاک امروز باز می شود
۰۸:۲۱:۴۴ از ابتدای سال ۹۵ قانون جدید مالیاتی اجرا خواهد شد که طبق این قانون باز هم امکان تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها وجود دارد اما بر اساس استانداردهای حسابداری این تجدید ارزیابی نمی تواند به حساب سرمایه لحاظ شود و تنها در بخش حقوق صاحبان سهام شرکت قرار خواهد گرفت مگر اینکه استانداردهای حسابداری کشور مورد بازنگری قرار بگیرد.
معاون نظارت بر ناشران و بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق قانون شرکت هایی که تا پایان سال ۹۴ از محل تحدید ارزیابی دارایی هایشان افزایش سرمایه دادند از مالیات معاف شده و این قانون برای سال ۹۵ تمدید نشده است.
حسن امیری در ادامه افزود: سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس قانون فرصتی ۶ ماهه دارد تا آیین نامه قانون جدید مالیات ها را نوشته و به تصویب برساند که این فرصت ۶ ماهه شاید برای آن دسته از مجموعه های که نتوانسته اند دارایی های خود را مجدداً ارزیابی کنند و از این محل افزایش سرمایه دهند و از مالیات نیز معاف باشند، مناسب باشد.
وی تأکید کرد: به طور قطعی نمی توان گفت طی این ۶ ماه قانون نداشته و یا قانون ۹۴ مورد تمدید قرار گرفته است که در همین راستا سازمان بورس نیز برای رفع این ابهام با امور مالیاتی کشور وارد مکاتبه شده تا شرکت های بورسی دچار مشکل نشوند و مشخص شود که مبنای زمانی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و معاف شدن از پرداخت مالیات دقیقاً کدامیک از زمان های ثبت حسابداری، برگزاری مجمع و یا صحه گذاری مرجع ثبت شرکت ها می باشد.
امیری در پایان گفت: سازمان امور مالیاتی باید این موضوع را تعیین تکیلف کرده و مرجع و مبنای دقیقی برای آن ارائه کند اما قاعدتاً آن دسته از شرکت هایی که در روزهای پایانی سال ۹۴ مجمع افزایش سرمایه برگزار و مدارک و مستندات لازم را ارائه کرده اند، نباید مشکلی در جهت معافیت مالیاتی و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها پیش رو داشته باشند اما تا زمان مشخص شدن تکلیف از طرف سازمان امور مالیاتی نمی توان به طور قطع اظهار نظر کرد و باید منتظر پاسخ مکاتبات با آن سازمان بود.
۰۸:۲۱:۳۸ آخرین وضعیت انتخابات دراستان اصفهان درجلسه امروز شورای نگهبان بررسی می شود
?با توجه به اینکه هنوز روند ارسال تأیید اعتبار نامه ها ازسوی وزارت کشور به مجلس صورت نگرفته شورا می تواند درباره این موضوع وارد عمل شود/ میزان
۰۷:۴۸:۳۰ نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که هماکنون در مسکو به سر میبرد، گفت بعد از روسیه به ایران، ترکیه و عربستان سفر میکند.
۰۷:۴۶:۴۷ در مود غپاک برداشت از یکی از کانال ها : در نماد غپاک:
پس از افزایش سرمایه ۴۳۶ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی در اواخر سال گذشته که در تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ به ثبت رسید،نماد شرکت پس از انتشار اولین بودجه سال ۹۵ و تعدیل مثبت ۳۶۸ درصدی سود سال ۹۴ آماده بازگشایی است….
در گزارش قبلی شرکت با سرمایه قبلی خود برای سال ۹۴ به ازای هر سهم ۲۲۴ ریال سود و برای سال ۹۵ مبلغ ۱۱۵۵ ریال پیش بینی کرده بود که حدود ۷۵۰ ریال آن بابت فروش سهام شرکت سپهان بود (غیر عملیاتی) و مبلغ ۴۰۰ ریال آن افزایش سود عملیاتی و کاهش هزینه های مالی بود
۰۷:۴۶:۲۰ شکست هیلاری و ترامپ در ایالت ویسکانسین
تد کروز حریف دونالد ترامپ از جمهوریخواهان و برنی ساندرز رقیب هیلاری کلینتون در اردوی دموکراتها در رقابت سنگین ایالت ویسکانسین به پیروزی با ارزش دست یافتند
این اتفاق زنگ خطر را برای دو مدعی اصلی رقابتهای انتخاباتی یعنی هیلاری و ترامپ به صدا آورد
۰۷:۴۶:۱۲ داعش یک چاه نفتی در شمال عراق را به آتش کشید
منبع: اسکای نیوز عربی
۰۷:۴۵:۲۹ این رشد قیمت ها در فولاد جالب است
۰۷:۴۱:۳۳ عبور نرخ شمش فولاد از مرز ۱۲۰۰ تومان
۰۷:۴۰:۴۰ توافق فولاد مبارکه با سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل برای تامین ورقهای فولادی
۰۷:۳۸:۵۸ رشد ۱۵ درصدی صادرات در شرکت فولاد آلیاژی ایران
۰۷:۳۷:۵۹ خواندن این هم بد نیست
نیای اقتصاد: هرچند برخی از خودروسازان خارجی، سهامداری و مالکیت برخی از کارخانههای خودروسازی در کشورمان را پیش شرط حضور خود در ایران خوانده بودند، اما مقاومت برخی مسوولان صنعتی و خودروسازی مانع از تحقق این امر شده بود. حال بهرغم تمام مخالفتها، بهنظر میرسد که اولین گامها برای سهامداری خودروسازان خارجی در صنعت خودرو کشور برداشته شده؛ بهطوریکه یکی از دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو، واگذاری و فروش سهام به شرکتهای خارجی را آغاز کرده است.
در گفتوگو با قائممقام توسعه محصول گروه خودروسازی سایپا عنوان شد
سهامداری خودروسازان خارجی در ایران
گروه خودرو: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که لغو تحریمها و بهدنبال آن ابراز تمایل بسیاری از شرکتهای خودروساز خارجی برای حضور در ایران نقطه عطفی در صنعت خودرو کشور است. بر این اساس دو شرکت بزرگ خودروساز این روزها در مذاکرات سخت و فشرده با برندهای معتبر دنیا بهدنبال ایدهآلترین قرارداد با شرکتهای مذکور هستند. در این میان هر چند ایرانخودرو جزئیاتی از قراردادهای خود با شرکای خارجی را علنی کرده، اما سایپا ترجیح داده تا نهایی شدن مذاکرات سکوت اختیار کند. به این ترتیب به سراغ ناصر آقامحمدی، قائممقام توسعه محصول و مدیرعامل شرکت پارسخودرو رفتیم تا از روند مذاکرات کسب اطلاع کنیم. وی شراکت با چهار خودروساز خارجی را در روند مذاکرات نهایی شده میداند و واگذاری سهام برخی شرکتهای سایپا به خودروسازان خارجی را قطعی میخواند.
همکاری با خودروسازان معتبر جهانی پس از برجام از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. این در شرایطی است که با گذشت نزدیک به ۸ ماه از توافق هستهای ایران و غرب هنوز اخباری از مشارکتهای جدید سایپا و خودروسازان خارجی منتشر نشده است. روند مذاکرات شما با شرکتهای خارجی چگونه است و در چه مرحلهای قرار دارید؟
سایپا متشکل از ۷ شرکت خودروسازاست که هریک ازآنها هویت حقوقی مجزا و ظرفیت اقتصادی خود را دارند. طبیعی است که گروه سایپا باید ترتیبی را اتخاذ کند تا ضمن حفظ برند داخلی خود بتواند از طریق جذب سرمایهگذاری به انتقال تکنولوژی، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای صنعتیسازی در سطح کشور کمک کند؛ بنابراین سایپا براین اساس شرکای خود را انتخاب میکند. پس از اجرای برجام شرکتهای بسیاری برای مذاکره به گروه سایپا مراجعه کردند، اما این شرکت قصد ندارد که با ۷ تا ۸ شریک همکاری داشته باشد، زیرا این همکاری باید از عمق کافی و امنیت لازم بر اساس سرمایهگذاری برخوردار باشد تا از این طریق بتوانیم سرمایهگذاری سازندهای داشته باشیم و از یک مقیاس اقتصادی تولید برخوردار شویم. شریک آینده ما باید چنین مشخصاتی داشته باشد و این کار را سخت میکند. سیاست دولت این است که در شرایط جدید، جذب سرمایهگذاری صورت بگیرد و این توسعه و همکاری عمق داده شود؛ بنابراین از بین شرکتهای خارجی متعدد که با ما در حال مذاکره هستند تنها ۳ تا ۴ شریک استراتژیک را انتخاب میکنیم. با این حال جمع سرمایهگذاری خارجی که تاکنون در گروه سایپا در مراحل نهایی است و بهزودی آغاز میشود، حداقل ۵۰۰ میلیون یورو خواهد بود که بهطور واقعی موجب تحول صنعت خودروی کشور و ارتقای جایگاه سایپا در بازار منطقه خواهد شد.
این ۳ تا ۴ شریک قطعا تاکنون مشخص شدهاند هر چند برخی اخبار از قطعیت همکاری مشترک شما و سیتروئن خبر میدهند.
البته بازیگران اصلی خودرو در بازار ایران بهصورت سنتی مشخص هستند و شرکت سایپا از گذشته فعالیت خود را با شرکت سیتروئن شروع کرد و این شرکت سابقه طولانی در بازار ایران دارد. یکی از تجربههای موفق همکاری با این شرکت تولید موفق خودروی زانتیا بود که بعد از آن c5 را نیز به بازار معرفی کردیم؛ بنابراین این شرکت یکی از شرکای قوی سایپا در آینده خواهد بود و این همکاری در آینده ادامه دارو ریشه دارتر خواهد شد.
در حال حاضر مذاکرات با این شرکت در چه سطحی است؟ و نوع همکاری به چه صورت خواهد بود؟
ما با سیتروئن بهصورت جوینتونچر یک شرکت مشترک تشکیل خواهیم داد که در آن سرمایهگذاری مستقیم خارجی هم خواهد بود. از آنجا که دولت همواره بر صادرات، داخلیسازی، کیفیت و ارتقای خدمات پس از فروش تاکید کرده؛ بنابراین قصد داریم الزاماتی را درون قراردادهای خود با شرکای خارجی بگنجانیم که همه این موارد را دربربگیرد تا به تعبیر دیگر شریک ما بهصورت کامل درگیر فعالیت و همکاری خود با شرکت سایپا شود. براین اساس در دور جدید همکاریها، شرکت سیتروئن بهصورت سرمایهگذاری مشترک، حضور مستقیم خواهد یافت و محصولات این شرکت بهصورت فولرنج در سایپا کاشان تولید خواهد شد و تمام زنجیره ارزش را در برخواهد گرفت. با این حال بهدلیل محرمانه بودن مذکرات در شرایط کنونی بیشتر از این نمیتوان درباره چند و چون قرارداد آینده با این شرکت صحبتی به میان آورد.
براساس همکاریهای گذشته با این شرکت قرار بود برخی محصولات از جمله C4 در سایپا تولید شود که در حال حاضر نیز این گزینه مطرح است و همین موضوع موجب شده برخی خودروهای تولیدی این شرکت در بازار ایران را قدیمی بدانند. آیا سیتروئن قصد دارد محصولات قدیمی خود را در سایپا تولید کند؟
سیتروئن یک برند معتبر در بازار اروپا است؛ بنابراین محصولات به روزی دارد که در موقع مناسب معرفی خواهند شد.مهم این است که این محصولات فقط برای بازار ایران نیست و محصولاتی هستند که جهت فروش در منطقه خاورمیانه، آفریقا و هند، تنها در ایران تولید خواهند شد و پتانسیل صادرات آنها بیش از سایر محصولات است.
خودروهای تولیدی با این شرکت در چه دامنه قیمتی به مشتریان ایرانی عرضه میشوند؟
در قرارداد با هر شرکت خارجی قطعا رنج قیمتی از یک دامنه پایین تا بالا تعیین خواهد شد که در همکاری خود با سیتروئن قصد داریم دامنه قیمتی ۴۵ تا ۱۲۰ میلیون را پوشش دهیم.
همکاری با رنو به کجا رسیده است. آنگونه که گفته میشود توافقات نهایی نیز صورت گرفته است؟
سایپا از سال ۱۳۵۵ فعالیت خود را با رنو آغاز کرد و این خودروساز نیز یکی از شرکای قدیمی شرکت سایپا محسوب میشود. از آن موقع بخش زیادی از قطعات بدنه را ساخت داخل کردیم و پرس شاپ ما با تولید قطعات رنو۵ تاسیس شد. این همکاری با تولید رنو۲۱ ادامه یافت و در سالهای گذشته محصول L90 را با این شرکت در قالب شرکت مشترک رنوپارس به تولید رساندیم. در هر صورت این خودروساز یکی از شرکای عمده تجاری سایپا محسوب میشود؛ زیرا سرمایهگذاری بیش از ۳۰۰ میلیون یورو میان دو شرکت صورت گرفته است. هرچند در دوران تحریم صدمات بسیار زیادی به شرکت پارسخودرو وارد شد، اما نگاه ما به آینده است و رنو یکی از شرکای عمده ما محسوب میشود؛ بنابراین قصد داریم فعالیتهایمان را در جوینتونچر موجود رنو-پارس توسعه دهیم و در کنار آن یک همکاری جدید با رنو را نیز آغاز خواهیم کرد.
در حال حاضر رنو منتقد عملکرد دو شرکت خودروساز داخلی با این شرکت فرانسوی است، این انتقادات در شرایطی بهطور گسترده رسانهای شده که تولیدکنندگان داخلی ترجیح میدهند در مقابل آن سکوت اختیار کنند، این سکوت شما نشانه چیست؟
البته این انتقادات دو طرفه است، اما بهنظر ما جای طرح این انتقادات افکار عمومی نیست زیرا فعالیت ما اقتصادی است؛ بنابراین منطقیترین روش حل مسائل بهصورت مصلحانه و در اتاق مذاکره است. دیدگاه سایپا مثبت است و به آینده نظر دارد، بنابراین طرح مباحث و مسائل گذشته مانند تعهدات معوق، مانند توقف تولید مگان و کاهش تولید تندر و ضررو زیانهایی که به سایپا وارد شد را کنار گذاشتیم و قصد طرح آنها را در افکار عمومی نداریم زیرا به یک آینده سازنده و به نفع طرفین میاندیشیم و برای روابط اقتصادی خود با احترام متقابل توجه داریم.
این آینده سازنده آیا به معنی واگذاری سهام به این شرکت فرانسوی نیست؟
از آنجا که گروه خودروسازی سایپا در قالب شرکتهای مختلف خودروساز اداره میشود، آزادی عمل بیشتری برای این نوع از فعالیتها دارد و بر همین اساس قراردادهای جدید بهصورت همکاری در مالکیت و واگذاری سهام خواهد بود. در حال حاضر یک قرارداد اولیه جدید بهصورت سرمایهگذاری مستقیم با شرکت رنو در یکی از شرکتهای خودروساز امضا شده است و کار اجرایی این قرارداد در چندماه آینده نهایی خواهد شد.
شما مشخصا با واگذاری سهام یا مالکیت خودروسازان خارجی موافقید؟
قطعا با چنین موضوعی موافق هستم و سایپا فکر میکند الزامات در مورد داخلیسازی و صادرات با مشارکت خودروسازان معتبر جهانی عملیتر است.
رنو طی چند ماه گذشته برای شرکتهای خودروساز داخلی شرط و شروط بسیاری قرار داده است، آیا در مذاکرات شما این شروط تکرار شده است؟
هیچ شرکتی نمیتواند برای ما شرط و شروط بگذارد، سایپا نقش پیشرو در صنعت خودرو بازار ایران دارد و ما یکی از بازیگران اصلی در بازار خودروی ایران و منطقه هستیم.
نوع محصولات تولیدی و بازه قیمتی چگونه خواهد بود؟
رنج قیمتی محصولات رنو متنوعتر است و بهدلیل آنکه همکاری با رنو از نوع همکاری در مالکیت است؛ بنابراین محصولات ارایه شده نیز بسیار متنوع خواهد بود.
یکی دیگر از شرکای شما که هیچگاه مشارکت با آن رسانهای نشد، شرکت کیا است. در شرایط کنونی که تحریمها لغو شده، آینده همکاری شما با این شرکت چگونه خواهد بود؟
همکاری سایپا با کیا بسیار خوب بوده است. زمانی که کیا با نام آسیا موتور فعالیت داشت، سایپا با جسارت محصول پراید این شرکت را به ایران آورد و تولید کرد. پراید یک تغییر در نگرش و استاندارد زندگی مردم ایران ایجاد کرد، زیرا این محصول قیمت پایینی داشت اما کولر و شیشه بالابربرقی که نیاز بخشی از مشتریان ایرانی در گذشته را داشت. در سالهای اخیر خودروی ریو و بعد از آن سراتو را تولید کردیم. بر این اساس کیا یکی از شرکای قابلاطمینان بازار خودروی ایران است، اما سایپا قصد ندارد براساس روشهای قدیمی با این شرکت همکاری کند. قطعا براساس الزامات وزارت صنعت با این شرکت نیز مذاکره خواهیم کرد از سال گذشته با این شرکت در حال مذاکره هستیم و در حال حاضر نیز ادامه دارد. کیا و سایپا بهدلیل شناختی که با یکدیگر دارند، همکاری خوبی را در آینده رقم خواهند زد و براساس سیاستهای جدید، نگرشهای تازهای میان دو شرکت ایجاد شده است. هرچند روند مذاکرات در شرایط کنونی محرمانه است، اما کیا یکی از شرکای اصلی شرکت سایپا در آینده نزدیک محسوب میشود. پتانسیل همکاری با کیا بسیار بالا خواهد بود؛ زیرا شبکه تامین و فروش سایپا با استاندارد کیا آشنا است و با آن کار کردهاند.
از آنجا که در ابتدای صحبتها اشاره کردید که قصد همکاری با ۳ تا ۴ شرکت را دارید آیا نیسان گزینه دیگر شما برای شراکت در آینده است؟
نیسان نیز یکی از شرکای سایپا در پارسخودرو است و در حال حاضر مذاکره با این شرکت در جریان است. با توجه به اینکه رنو و نیسان، ائتلاف استراتژیک دارند؛ بنابراین نوع همکاری با نیسان نیز در آینده بر این اساس رقم خواهد خورد.
پارسخودرو همیشه بهعنوان خودروسازی شناخته میشود که محصولات لوکس تولید میکند، اما یکی از انتقادات جدی به این شرکت همکاری با خودروسازان چینی در دوران تحریم بوده است. با توجه به اینکه در شرایط کنونی معادلات در بازار خودروی ایران در حال تغییر است، آینده همکاری با خودروسازان چینی چگونه خواهد بود؟
پارسخودرو شرکتی بود که پیش از تحریمها با ۳۰۰ هزار ظرفیت در حال فعالیت بود، اما در دوران تحریم بهدلیل شرایط بد، این شرکت رو به تعطیلی بود و بسیاری از پرسنل خطوط رنو و نیسان ممکن بود خانهنشین شوند، اما نمیتوانستیم با بیکار کردن ۸ هزار کارگر یک بحران اجتماعی را رقم بزنیم. در چنین شرایطی پارسخودرو باید به حیات خود ادامه میداد؛ بنابراین در این دوران برای ادامه فعالیت خود همکاری با چند شرکت برتر چینی بسیار با کیفیت را آغاز کرد. چین سالانه بیش از ۲۲ میلیون دستگاه خودرو تولید میکند و این کشور در آینده چند برند قوی در بازارهای خودرو خواهد داشت؛ زیرا سرمایهگذاری سنگینی در صنعت خودرو انجام داده است. بنابراین در شرایط تحریم برای ادامه فعالیت شرکت با خودروسازان مطرح در چین همکاری صورت گرفت. با این حال گروه خودروسازی سایپا با توجه به توازنی که باید برقرار شود این فرصت را از دست نخواهد داد، اما آینده همکاری با این شرکتها در چارچوب سیاستهای وزارتخانه ادامه خواهد داشت.
سهم چینیها در پارسخودرو چند درصد خواهد بود؟
از آنجا که براساس سیاستهای جدید این همکاری ادامه خواهد داشت، اما سهم آینده آنها در کل گروه خودروسازی سایپا نزدیک به ۵ تا ۱۰ درصد وابسته به شرایط سرمایهگذاری و رقابتپذیری خواهد بود.
Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1038126/#ixzz450on7nBX
۰۷:۲۵:۳۰ فوری : پیروزی تد کروز و سندرز در ایالت ویسکانسین