خبر
تحلیلی کوتاه از خودرویی ها …
تحلیل خبر
بتا سهم – ۶:۴۵ در مطلب زیر گزارش خودرویی ها و قطعه سازی ها را با هم مروری می کنیم و سعی می کنیم در این گروه نیم نگاهی داشته باشیم .
ابتدا سراغ کوچولو تر ها میرویم . خشرق در گزارش ۹ ماهه خود هم مانند ۶ ماهه ۱۱ ریال سود اعلام کرده است در ۶ ماهه ۵ ریال سود داشته در ۹ ماهه ۶ ریال یعنی این مدت ۱ ریال سود داشته است . روند فروش خوب است ولی سود عملیاتی نتوانسته جبران کننده باشد به نظر گزارش گویای همه چیز است کاهش مس هم نتوانسته در سهم موثر باشد .
خوساز از نظر گزارش تقریباً چیزی ندارد . ۲ ریال سود دارد . ۶ ماهه هم ۱ ریال بود ولی بیشتر بحث فروش دارایی ها می باشد . برای سال ۹۴ نیز بعید است و به نظر مراقب باشید رکب نخورید .
ختراک ۹۶ ریال سود داشت که در ۶ ماهه ۱۴ ریال سود اعلام کرده بود . در ۹ ماهه این سود به ۶۰ ریال رسیده است که سود عملیاتی بهتر شده ولی تحولی در سهم رخ نداده است . گفته می شود کاهش فروش به دلیل رکود حاکم بر بازار و کاهش تقاضای مشتری عمده و سایر مشتریان و به طبع آن کاهش تولید به دلیل کاهش تقاضا بوده است . سراغ این سهم هم نروید
به خکاوه میرسیم … به به چه سهمی خکاوه . سهمی که هزینه های مالی پدر سهم را دراورده است .وضع فروش بد نیست ولی لطف کرده روی همان زیان ۱۰۷۸ ریال تاکید کرده اما تحقق زیان از ۵۹۳ ریال به ۹۰۲ ریال رسیده است یعنی بیشتر شده است کمی سود عملیاتی بهبود داشته ولی هزینه های مالی سهم را با خود برده است . نمی دانیم چه بگوییم فقط مراقب باشید .
اما خمحرکه … حقیقت امر به این سهم امید زیادی بود . ولی شرکت ۲ ریال روی سود ۹۳ ریالی قبلی گذاشت ولی خبری از تحول نیست دلیلش را شرکت خیلی وضاح گفته است . با توجه به اینکه تامین بخشی از مواد این شرکت به عهده شرکت ساپکو میباشد و با توجه به اینکه شرکت ساپکو اقدام به افزایش قیمت مواد نموده است به همین دلیل نیز قیمت فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته به یک اندازه افزایش یافته است. ضمنا در سال مورد گزارش شرکت کمتر از میزان پیش بینی . افزایش نرخ مواد داشته است .افزایش هزینه های عمومی و اداری و تشکیلاتی عمدتا ناشی از افزایش هزینه های گارانتی و مطالبات مشکوک الوصول میباشد . افزایش هزینه های مالی عمدتا به دلیل عدم تسویه تسهیلات دریافتی به دلیل مشکلات نقدینگی میباشد .
شرکت در فروش در ۳ ماهه سوم خیلی رو به رونق نبوده است . سود عملیاتی را نیز خیلی پوشش خوبی نداده است . به نظر شرکت در نهایت همین سود ها را محقق کند . به نظر خمحرکه هم خیلی جالب نیست کمی مراقب باشید ولی جریان بازار خوب سهم را می خرد .
خاور به نظر همان ۹۲۳ ریال و کمی بیشتر را ضرر می سازد . به روند فروش نگاه کنید ماهیی ۳۳ میلیارد تقریباً می فروشد . سود عملیاتی ۸۶ میلیارد تومان زیان بوده و به ۱۰۹ میلیارد تومان زیان رسیده است . ولی هزینه های مالی رشد بالایی داشته و این عاملی برای ضربه زدن به شرکت است . تازه شرکت از موجودی هم فروخته است … نمیدانیم بازار با چه هدفی می خرد …
در مورد وساپا به نظر فردا در کنار ورنا این سهم نیز باز می شود . ورنا را صحبت کرده بودیم به نظر نهایت ۱۰ تا۱۲% بالاتر باز شود
در وساپا فردا باز می شود تاکید روی همان ۶۵ ریال سود است ولی به نظر با رشد خساپا می تواند این سهم نیز با رشد ۱۰% مواجه باشد
و اما خساپا … خساپا شرایط جالبی داشته است سهم با سرعت بالا رشد کرده است . ولی زیان ۱۷۵ ریالی را همان ۱۷۵ ریال اعلام کرده است اما در تحقق زیان در ۶ ماهه ۱۲۶ ریال محقق کرده است و در ۹ ماهه این زیان به ۲۰۲ ریال رسیده است یعنی شتاب زیان حتی بیشتر هم شده است . در ۳ ماهه سوم نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته یعنی خیلی کار خاصی هم نکرده است . در سود عملیاتی هم پیشرفت خاصی نداشته فقط هزینه های مالی ول کن سهم نیست . نمی دانیم با این گزارش سایپا سال بعد نرمال باید با ۳۰۰ ریال زیان اغاز کند ولی نمی دانیم چه می شود … فقط می گوییم مراقب باشید …
در مورد زامیاد شنیده می شود به زودی شفاف سازی در مورد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی ها تکذیب می شود.
ببنید ما شاید جز اولین گروه هایی بودیم که قبل از سقوط خودرو در دوره های قبل هشدار خروج داده بودیم .هنوز هم معتقدیم خودرو خبری در دل خود ندارد . شاید سود سال ۹۵ این شرکت ها خوب باشد ولی شبیه ویترینی در یک مخروبه است . توصیه ما همچنان دوری از این صنعت به خصوص در این قیمت هاست .
گروه تحلیل گری بتا سهم
۳۰ دی ۹۴