[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 15 آذر 1401
صنعت تب دارم !
چاووشی در یکی از آهنگ ها میخواند فندک تبدار! و حالا بازار ماست که فقط و فقط انگار صنعت خودرویش تبدارد و باقی خوابده اند آرام و رام … بازار امروز هم در خبرها و چالش های متفاوتی قرارداشت که از یک سو با حجم کم پول بازی روی سهم های کوچک را دوست داشت و در سوی دیگر با خبرهای قطع گاز و اتفاقات دیگر کمی در سهم های بزرگ پرچالش دنبال می شود
تحولات بازار این روزها آنقدر خاص و پیچیده شده که هر روز یک عامل و یک رویداد جدید برای آسیب زدن به بازار وجود دارد یک روز علم نرخ سود برداشته می شود، روز دیگر ترس بازارهای جهانی سراغ بازار میآید، یک روز سیاسی میشود و روز دیگر چوب بودجه را در سر بازار می کوبند و حالا هم با اولین سوز سرما گاز صنایع و شرکت هایش قطع میشود
این تقریباً عاملی شده است که بازار هر روز با چالشهای جدیدی مواجه باشد و البته همچنان بسیاری معتقدند با وجود این چالش ها مسیر بازار از دو سهم پالایشی و خودروی عبور میکند و اگر قرار بر حرکت بازار باشد این دو باید حرکت کنند
شکل تحولات و زمزمه ها و خبرها و اتفاقات گروه خودرو این روزها به خوبی نشان دهنده همین امر است که می تواند بار دیگر ناجی بازار شود به نظر کار او این بار کمی سخت تر و دست او برای بازار رو تر است و به این راحتی ها نمی تواند بازار را به خرید مجاب نماید.
یکی دیگر از ریسک هایی که این روزها با سرد شدن هوا روی سر بازار پیدا شده و با ریتم حاجی فیروز وینتر ایز کامینگ برای ما می خواند ، آمدن زمستان و قطعی گاز شرکت هاست فکر میکنیم یک بار دیگر هم این موضوع را اینجا بیان کرده بود .حکایت ما در تهدید طرف مقابل به زمستان سخت ،حکایت فردی بود که از سرما در خانه میلرزید و میرقصید میگفتند حالا چرا میرقصی میگفت برای این که همسایه هم گاز ندارد و سردش است …
دیروز که مطلب مسکن و ملک را نوشتیم برخی پیغام دادند که فلانی برای چه باید در چنین بازاری حضور داشته باشیم تابستانش مشکل برق دارد ،زمستانش مشکل گاز ، صبح و شبش هم با ریسک های مختلف سر و کله میزند و با مسئولین برخی افراد اقتصاد ندان طرف است. خلاصه روز و شبش پر از ریسک است و چالش ،برای چه باید در این بازار حضور داشته باشیم بازار مسکن بازاری است که هیچ چیز انگار در قیمت و کاهش قیمت موثر نیست… یا اگر هم موثر باش به سمت بالا اثرگذار است
یعنی مثلاً ممکن است شما ببینید همین قطعی گاز باعث افزایش قیمت مسکن شود …میپرسید چطور ؟؟ با قطعی گاز تولید شرکت های صادرات محور کم شده دلار احتمالا افزایش پیدا میکند و به تبع آن قیمت ملک بالا می رود
اما بازار …بله در بازار ما باید به واسطه این چالش تحت فشار باشیم و رشد دلار هم خیلی موثر نیست گویا!!! حرف و سوز ما این است که اگر وینتر ایز کامینگ میگوییم تهدیدش را برای بیرون می کنیم و ضربه را داخل خودمان می خوریم
به هر حال احساس می کنیم که حدود دو ماه بازار سرمایه با چالش های قطعی گاز و شرایط آن همراه هست و این موضوع را نیز باید در خرید و فروش ها و انتخاب سهم دقیق شد و بررسی کرد
شاید صنایعی مانند فولاد پتروشیمی سیمان بیش از بقیه با این چالش مواجه باشند اما اثرات آن به شکل روانی بر کل بازار سیطره دارد واما مورد آخر در مورد این بررسی که احتمالاً این موضوع یک اثر دیگر را در بازار خواهد داشت و آن اثر افزایش نرخ ارز است که ما احتمالاً طی روزها و هفتههای آتی مشاهده خواهیم کرد که تقاضا برای ارز در نیما و در بازار آزاد افزایش داشته و یک احتمال افزایش نرخ را می توان به واسطه کاهش عرضه متصور بود و این دقیقا همان چیزی است که بسیاری از آن میترسند و واهمه دارند که افزایش نرخ ارز به واسطه ریسک فعلی در بازار لحاظ نشود اما افت تولید و مقداری فروش شرکت ها به بازار برسد در مجموع وضعیت پیچیده و شلم شورایی است و فقط آش شله قلمکار اقتصاد ایران شاهد آن است و ما هم در بازار فارغ از این فضا نیستیم
اما امروز در بازار چه خبر بود به نظر باز هم چشم بازار به گروه خودرو دوخته شده جایی که زمزمههایی شنیده میشود مبنی بر اینکه دوباره جریان بلوک بازی در این شرکت ها آغاز شده و شاهد آغاز خبرهای موضوع از هفتههای آتی خواهیم بود در سوی دیگر تحولات بورس کالا برای ایران خودرو نیز شدت گرفته و این موضوع نیز از نظر روانی به بازار کمک خواهد کرد
به نظر می رسد بازار اگر قرار است حرکتی هم داشته باشد بیشتر بازی از زمین خودرویی ها آغاز میشود و با آنها خواهد بود از همین رو بهتر است این گروه را بیش از قبل زیر نظر گرفته و فضای آن را در نظر داشته باشیم…
جان تازه خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد جان تازه ای در این گروه بودیم خودرویی هایی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و با اقبال و رشد قیمتی خوبی عمدتا به واسطه خبرهایی در خصوص عرضه بلوکشان همراه شدند
در گروه خودرو خبرهای دوباره عرضه در بورس کالا توسط ایرانخودرو خبرخوبی برای سهم است در سوی دیگر در خبهمن هم بلوک های جالبی جابجا شده و خبرهای خوبی را دارد ومنتهی این سهم صبر زیادی می طلبد ولی امروز بازی های جالبی را در این گروه در گروه سایپا داشتیم . از شایعه فروش خکاوه به خزامیا تا فروش زمین پلاسکو که گویا زامیاد میخرد و …
اما خساپا … اهرم حرکت سهم معاملات بلوک است و فکر میکنیم از هفته بعد اخبار خاصی ازاین موضوع به بازار میرسد که میتواند ورنا وساپا و برخی دیگر را به حرکت وادارد . به نظر بازی خوبی را دوباره دراین سهم خواهیم داشت
بین سایر سهم ها ریسک خاور دراین نقاط را بالا می بینیم ولی زامیاد با خبرها و اتفاقات میتواند جالب باشد حتی خدیزل هم خبرهای خوبی را دارد
در مورد خاور نمیگوییم نمی ارزد ولی کمی استراحت کند جذاب تر می شود
در سایپا سهمی که شنیده می شود به زودی بلوکش توسط سرمایه گذاری سایپا و رنا عرضه می شود با روند مثبت و صعودی همراه و سهم به سمت قیمت های 220 تومان رفته تا شاید این بار در صورت اگهی شدن بلوکش بتواند از این سد قیمتی عبور نماید سایپایی که با شکست مقاومتش هدف 250 تومانی دارد
خودرو هم روند مثبت داشت اما سهم برای عبور ازقیمت های 260 تومان کار سختی دارد سدی که اگر شکسته شود خودرو را در قیمت های 300 تومان خواهیم دید عرضه خودروهای پر تیراژ در بورس کالا می تواند در سهم راهگشا باشد اگر تیراژ عرضه بالا برود سهم توان رشد قیمتی خوبی پیدا خواهد کرد
در زامیاد نیز شاهد نوسانات مثبت ارامی بودیم زامیادی که سد قیمتی 1450 تومانی را در پیش روی خود داشته و برای عبور ازاین سطوح نیازمند خبرهای مثبت قوی می باشد سهم شایعات سود سازی بالای 200 تومانی برای امسال داشته و از طرفی همواره در ماه های اخیر روندش صعودی بوده و رشد قیمتی سهم در این سطوح به سختی انجام می شود
ساختمانی های پر و بال گرفته
در ساختمانی ها همچنان اقبال خوبی را شاهد هستیم وضعیت نموداری خوب این گروه در کنار تحولات مثبتی که در افزایش نرخ مسکن شاهد هستیم سبب شده تا ساختمانی ها در موقعیت خوبی قرار بگیرند
ثنوسا خوشبین به خبرهای همکاری مناط ازاد کیش در خصوص زمین هایش با روند صعودی به سمت قیمت های 360 تومانی رفته تا شانس خود را برای شکست این قیمت ها امتحان نماید ثنوسایی که در صورت عبور از سد قیمتی 360 تومانی مهمان هدف 400 الی 420 تومان خواهد بود این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر خبرهای ارسالی از کیش مثبت باشد سهم فاز صعودی خوبی خواهد گرفت
ثپردیس هم رنج مثبت خوبی کشیده و با روندمثبت همراه شد سهمیکه هدف قیمتی 560 و 650 تومانی داشته و با اصلاح خوبی که کرده در موقعیت جذابی قرار دارد سهم پروژه های ارزشمندی داشته که سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است این سهم ساختمانی با توجه به ارزش بازار پایین خود از جذابیت خوبی برخوردار شده است
نوسان گیری در ثاخت گزینه خوبی می باشد سهم کف قیمتی 220 تومانی را به عنوان حمایت قوی خود تشکیل و با هدف 250 الی 260 تومان نوسانات خوبی می دهد سهمی که دارایی های ارزشمندی داشته اما به دلیل سود سازی پایین فعلا روند نوسانی را در پیش گرفته است
قطعه سازان در صدر
در نمادهای قطعه ای پول های قوی وارد شده و حمایت های خوبی از سهام این گروه شکل گرفته است به نظر می رسد در کنار افزایش نرخ های دریافتی و بهبود وضعیت مالی خودروسازان با عرضه خودرو در بورس کالا حالا امید ها به خودرویی ها نیز بیشتر شده است
خمهر با رنج مثبت صف خرید شد سهمی که با عبور از مقاومت 200 تومانی همانطور که عنوان شده بود وارد موج صعودی جدیدی شد این سهم هدف قیمتی 220 الی 225 تومانی داشته و مقاومت قوی در این سطوح دارد دریافت افزایش نرخ 15 درصدی انتظارها از تحول در سود سازی این سهم را بالا برده است
خکمک با خبر تصویب افزایش سرمایه سنگین خود از تجدید ارزیابی با صف خرید و عرضه های اندکی همراه است سهم با عبور از قیمت های 2000 تومانی مهمان سطوح 2200 تومان خواهد بود این سطوح برای سهم مهم بوده و در صورت عبور از ان قیمت های 2500 تومان را به عنوان تارگت در پیش روی خود دارد
ختور نتوانست از مقاومت خود عبور نماید عمر روند صعودی سهم کوتاه بود در خصوص این سهم نیز عنوان شده بود که اگر بتواند مقاومت 520 تومانی را بشکند رشد خوبی خواهد کرد ختوری که فعلا زیر بار فشار عرضه ها قرار گرفته و باید حمایت ها از سهم افزایش تا بتوان شاهد روند صعودی در سهم بود
غذایی های خاص
در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت و قوی هستیم این روند کماکان ادامه داشته و سهام غذایی را در موقعیت خوبی قرار داده است غذایی هایی که همچنان به واسطه تورمی که در محصولات خود شاهد هستند اقبال مناسبی را شاهد می باشند
غزر توانست سطوح 360 تومانی را در هم بشکند این سهم با حمایت های بسیار خوبی همراه شده و شکست امروز مقاومت از نظر تکنیکالی بسیار مهم بود این سهم وضعیت سود سازی خوبی داشته و خبرهای خوبی که در مجمع افزایش سرمایه منتشر شده باعث اقبال به این سهم شد
غچین هم رنج مثبت خوبی شد سهم در حال کف سازی در قیمت های 1100 تومانی بوده و هدف قیمتی 1250 تومانی را دنبال می کند خروج محصولات شرکت به خصوص رب گوجه از شمول قیمت گذاری دستوری سهم را در موقعیت خوبی قرار داده و از نظر تکنیکالی نیز سهم توانسته روند نزولی خود را شکسته و در فاز صعودی قرار بگیرد
غپینو 260 تومانی فرصت خوبی خواهد بود سهم اصلاح خوبی داشته و به حمایت قوی برگشت زد سهمی که توان بنیادی بالایی داشته و فروش های خوبی که در 8 ماهه داشته انتظارات برای سود سازی بالا را در سهم ایجاد کرده و شایعات سود 50 تومانیمحور سهم می گردد
دارویی های نوسانی
در نمادهای دارویی روند نوسانی ادامه داشت اما برخی دارویی ها همچنان میل به صعود داشتند برخی اقلام دارویی افزایش نرخی بین 40 تا 70 درصد دریافت و همین امر سبب اقبال به سهام این گروه به خصوص شرکت هایی شده که افزایش نرخ بیشتری در محصولاتشان داشته اند
دارویی فارابی با روند مثبت سعی در شکست قیمت های 1600 تومان دارد انتظارها از این سهم به شدت بالا رفته و این شرکت به خصوص در سبد انتی بیوتیکی خود شاهد رشد قیمتی بالای 50 درصد می باشد متوسط نرخ های فروش شرکت به شدت بالا و تاثیرات خوبی بر سود نیمه دوم سال این شرکت خواهد داشت
دکوثر به تارگت دوم خود یعنی قیمت های 420 تومان نزدیک شده است بازار انتظارهای خوبی از این سهم انتی بیوتیک ساز دارد برند مشهوری که حجم بالای تولیدات داشته و حالا با سه شیفت در حال تولید محصول می باشد این سهم باید مصاف سختی با قیمت های 420 تومانی داشته باشد
اسوه فردا به هدف 3600 تومانی خواهد رسید سهم همواره در سطوح 3200 به عنوان حمایت قوی و سطوح 3600 تومان به عنوان مقاومت قوی نوسانات بسیار خوبی می دهد این سهم دارویی وضعیت بنیادی خوبی هم داشته و تحولات در صورت های مالی 6 ماهه به همراه رشد فروش در 8 ماهه نشان از اوضاع خوب شرکت دارد
دپارس را در این گروه زیر نظر بگیرید مهر کمی افت کرد ولی آبان با رشد جدی 1042 میلیارد ریال شده است
در نیمه دوم در تیر 643 میلیارد ریال بود و مرداد 824 میلیارد ریال بود و رشد کرد در شهریور هم به 1053 میلیارد ریالی رسید و مهر 730 میلیارد ریال بوده و افت کرده است
در ابان به 1042 میلیارد ریال رسیده و خوب عمل کرده است
و8 ماهه 5825 میلیارد ریال فروش زدو مدت مشابه قبل این عدد 3711 میلیارد ریال بود
پخش هجرت هم در کنار دتوزیع خوب بود در توزیع وضعیت بد نیست دتوزیع در تابستان خوب بود پاییز بهتر شده است
در تیر به 10291 میلیارد ریال و مرداد 11553 میلیارد ریال و شهریور 11378 میلیارد ریال
و در 3ماهه سوم در مهر 12162 میلیارد ریال و ابان با رشد فروش 15309 میلیارد ریال رسید که8 ماهه 85507 میلیارد ریال فروش داشت .کل درامد شرکت در سال مالی قبل 90064 میلیارد ریال بود
چهارگوشه بازار
شکلر در حال نوسانات منفی به سمت کف قیمتی 2100 تومانی است شنیده می شود امسال سهم سود 400 تومانی داشته که با این سود ارزش ذاتی 2400 تومانی در سهم رقم می خورد همچنین شرکت طرح های توسعه ای بسیار خوبی داشته که سود نیمه دوم سال را متحول خواهد کرد سهم در 9 ماهه سال مالی خود به سود خوبی رسیده و توان رشد 20 تا 25 درصدی را دارا می باشد
سرمایه گذاری سایپا ملک پلاسکوکار را برای فروش اگهی کرده است شنیده می شود در صورت تحقق این فروش سود خوبی نصیب وساپا می شود سهمی که امسال تا صف خرید رفته و با عرضه های سنگین مواجه شد این عرضه ها به واسطه قرار گیری سهم بر سر مقاومتش بود وساپا در صورت عبور از این مقاومت مهمان سطوح 560 تومانی خواهد بود
پخش هجرت با ورود نوردنا از حقوقی های معروف بازار به ترکیب سهامداران بالای 1 درصدش با روند مثبت همراه شد البته سود سازی شرکت هم امسال متحول و تحولات صنعت دارو تاثیرات بسزایی بر این سهم داشته است هجرت هم به سمت قیمت های 2600 تومان در حرکت می باشد. هجرت آبان متفاوتی داشت سهم
در تیر 7704 میلیارد ریال و مرداد8003 میلیارد ریال و شهریور 8676 میلیارد ریال شده در مهر 8483 میلیارد ریال بوده و حالا ابان به 11949 میلیارد ریال رسید و 8 ماهه 62082 میلیارد ریال فروش داشت وکل عدد سال مالی شرکت 62393 میلیارد ریال بوده
در گروه پتروشیمی بحث قطعی گاز فعلا مطرح نیست ولی خوراک کم شده است . 10 مجتمع پتروشیمی با کاهش گاز وروردی خود روبه رو هستند؛ پتروشیمی های مرجان، زاگرس، شیراز، پردیس، کاوه، بندرامام، مارون، فن آوران، فجر و مسجدسلیمان در بین سهم های گروه پتروشیمی با این قطعی گاز به نظر سراغ اوره و متانول نباید رفت شاید نوری و بوعلی کمی بهتر باشند ولی اوره و متانول با این فشار فعلا نه
دراین گروه اگر دنبال سهم خاص هستید شاملا را زیر نظر بگیرید شاملا در شهریور 623 میلیارد ریال بود و مهر 535 میلیارد ریال شد و افت کرد در ابان به 724 میلیارد ریال رسیده و 8 ماهه 4897 میلیارد ریال بود
مدت مشابه قبل 3859 میلیارد ریال بود به نظر با دید نوسان شاملا گزینه بدی نیست و قابل بررسی است
در بین فولادی ها گزینه های قابل بررسی کم نیست ولی مشکل آنها نیز حالا قطعی گاز است از سیمان تا فولاد و پتروشیمی همه درگیر نرخ گاز هستند .
از دید ما 4 سهم فولاژ فغدیر فخوز فولاد قابل بررسی بوده و هرمز را هم کنار انها بررسی بیشتری نمایید
فغدیر این روزها فروش های جالبی را دارد فغدیر مهر و آبان خوبی را ثبت کرد
در 3 ماهه دوم تیر به عدد 4140 میلیارد ریال بوده و مرداد 3227 میلیارد ریال و شهریور با رشد خوب 10293 میلیارد ریال بوده است
در مهر به 7811 میلیارد ریال رسیده و عدد بدی نبود آبان هم 12464 میلیارد ریال شد و رشد خوبی داشت
در 8 ماهه 50190 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل این عدد 48700 میلیارد ریال بود در 3ماهه سوم تا همین حالا هم به اندازه کل 3 ماهه دوم فروش داشته و بهتر است او را زیر نظر بگیرید . در فولاد هم بحث افزایش سرمایه مطرح شده و با دید کمی صبر رفتن گرفتن این افزایش سرمایه ها بد نیست هرچند سهم را رقیق تر میکند .
امروز رمپنا را خوب خریدند . سهم چند روزی است بلوک های متفاوت و متوالی را دارد میتواند مورد توجه بازار باشد در مورد رمپنا گزارش سود زیرمجموعه ها همچنان منتشر می شود و نشان از وضعیت خوب بنیادی سهم دارد از دید ما رمپنا با کمی اصلاح و کمی البته صبر از گزینه های خوب بازار است و شاید کنار دست او در حوزه پیمانکاری با کمی ریسک کیسون بد نباشد . رنیک هم باراین خبرها شرایط خوبی دارد و سهم فضای خوبی را داشت و خوب مثبت شد به نظر برای روزهای بعد زیر نظر باشد قاعده و شرایط خوبی را دارد
دراین گروه یعنی لیزینگی ها شرایط خاص تر شده است . ولساپا به نظر با سایپا میتواند حرکت خوب خود را اغاز کند و بهتر است کمی بیشتر زیر نظر باشد ولساپا یک قرارداد جدید را هم منعقد کرده و اتفاقات خوبی را در دل خود دارد . دراین گروه ولبهمن هم با دید یک اصلاح دیگر و رسیدن به زیر 2100 و خرید میتواند جالب شود هردو را با دید سهم های منطقی و خوب بازار زیر نظر داشته باشید .
حجم کساوه و کحافظ این روزها خوب است . با این دست فرمان در فروش و حفظ حاشیه سود کحافظ امسال 950 تا 1000 ریال سود را دارد و این موضوع و پی به ای کم باعث توجه بازار به سمت این سهم شده و البته سهامدار عمده نیز به سهم توجه ویژه دارد . در مورد کحافظ با دید نوسان و هم دید میان مدت خرید در قیمت های حوالی 5000 ریال میتواند کم ریسک باشد . دراین گروه هم کپارس و هم کساوه نیز گزینه های خوبی هستند
[/ihc-hide-content]


