[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 11 مهر 1401
سکوت معاملاتی
کار بازار امروز و به طور کلی این روزها با این شرایط بی پولی و کم حجمی بسیار سخت شده و تقریبا همه از بازار ناامید شده اند حس تلخی در رگ های بازار در جریان است . خستگی بی انگیزگی و بلاتکلیفی در بازار موج میزند و حجم هم روز به روز کمتر می شود و این خود گویای همه چیز است … بازار تقریبا در بی حجمی و بیپولی مفرط دست و پا میزند و امروز این حجم کم و این شرایط این موضوع را تایید میکرد که همه چیز انگار در سکوت محض به سرمیبرد … و این درست در نقاطی است که اتفاقا انتظار چیز دیگری است …
بدی بازار این است که این اتفاقات در جایی واقع می شود که یک نقطه حساس از نظر نموداری و نقطه تلاقی رویدادهای مختلف است …
یکی از اتفاقات مهم بازار و یا رویدادی که باعث شده همه آن را در شرایط فعلی در مقطع حساس کنونی و پیچ تاریخی بدانند این است که از نظر نموداری و چارتی بازار در نقاط بسیار حساسی قرار گرفته که به نوعی شبیه راه رفتن روی لبه تیغ است
بازاری که به بهانه های مختلف فروش را مثل آب خوردن برای هر سهمی و رنجی رو به پایین تجویز می کند اگر از نظر نموداری و اتفاقاتی از این دست چشمانداز تیره و شرایط بدی را لمس کند کار برای روزهای آتی سخت ترخواهد شد و این دقیقا چیزی است که امروز و این روزها به شدت به آن نیاز داریم و بازار در نقاط لب به لب نموداری باید تلاش کند و تلاش هایی در راستای بهبود صورت گیرد تا از این وضعیت نجات پیدا کند و به فشار فروش روانی ناشی از شرایط تکنیکالی گرفتار نشود که خود یک دام بزرگ برای بازار است و رهایی از آن مکافات عجیبی دارد
یکی از اتفاقات و رویدادهایی که میتواند بازار را از این دام و گرفتاری نجات دهد تکیه به گزارش های ماهانه است گزارش ها و شرایط بنیادی شرکت ها همچون تخت سنگی عمل میکنند که می توان به شکل واقعی و جدی به آن تکیه کرد اما امروزه وبا وضعیت بازار این تخته سنگ کمی خودش لرزان است و تکیه با آن تردیدآمیز …
اما به واقع شرایط بازار نشان می دهد که بعد از گزارش های ماهانه و احتمالاً از هفته بعد با آغاز انتشار گزارشهای ۶ ماهه وضعیت بازار جور دیگری خواهد شد و مهمترین مولفه و مشخصه آن این است که پی به ای تی تی ام بازار بعد از انتشار این گزارش ها به بی سابقه ترین نرخ ممکن در پنج سال گذشته خواهد رسید البته باز هم تاکید می کنیم این به معنی حرکت بازار ممکن است نباشد بلکه نشان می دهد بازار در ارزندگی مطلق قرار گرفته و قیمت ها قیمت های منطقی و خوب است اما اینکه از اینجا حرکت خواهد کرد یا خیر بحث دیگری است
باز هم میرسیم به این نقطه که بازار از نظر بنیادی و شرایط و اتفاقات در نقاطی قرار دارد که میتواند یک برگشت منطقی را تجربه نماید اما این برگشت باید بسترش هم فراهم باشد در بستر فعلی اتفاقات و رویدادها چنین چیزی محقق نخواهد شد که حجم معاملات بازار و وضعیت معاملات نیز به خوبی این موضوع را نشان میدهد که پول های خارج از بازار همچنان تماشاچی بود و پولی درگیر بازار نشده است
اما راه چاره چیست ؟! بالاخره باید از جایی آغاز شود … یا سیاست به همین شکل ادامه پیدا میکند و بازار به سمت مرگ مغزی می رود و یا جایی باید مسیر بازار عوض شود …
با روشن تر شدن تکلیف بازار در حوزه برجام به نظر کم کم شاخهک های نقدینگی در جامعه تیز شده و اوضاع شکل دیگری به خود خواهد گرفت. تا پیش از این دولت با اهرم های مختلف تحولات نقدینگی را مدیریت می کرد و سعی کرد در فضای منطقی این موضوع را هدایت کند و صد البته در کنار چنین فضایی کارشناسان مدام هشدار میدهند که این سیل نقدینگی در صورتی که در تورم انتظاری و ثبات ارزی کنترل نشود می تواند اثرات زیانباری در نرخ تورم داشته باشد
اما ارتباط این موضوع با بازار سرمایه چیست؟ به نظر وقت آن رسیده که در مورد هدایت بخشی از جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه فکری شود و دولت برنامههای جدی در این حوزه داشته باشد جذابیت های بازار اولیه و ثانویه آنقدر هست که این نقدینگی بتواند مسیر درستی را طی نماید البته این را هم بگویم ساده ترین مسیر برای کنترل این جریان افزایش نرخ سود است که به طور موقت اثرات زیانبار این جریان را کنترل کرده و به سالهای آتی موکول می کند چرا که سود واقعی در اقتصاد تولید نشده و این موضوع خود به خود بار مضاعف سال های آتی در جریان نقدینگی خواهد شد و وضعیت بانکها را نیز بغرنجتر خواهد کرد
در مورد این موضوع بهترین اتفاق ورود جریان های نقدینگی به بازارهای اولیه است که صرف ایجاد شرکت های جدید پروژه های جدید و راه اندازی شرکت های تازه می شود که می تواند موتور بخش مهمی از اقتصاد و اشتغال را روشن کرد و فضای بیرون را به وجود آورد اما حرکت بازار اولیه بدون بازار ثانویه امکان پذیر نخواهد بود و باید تنور بازار ثانویه بازار داغ باشد تا بتوان به پذیره نویسی و مواردی از این دست فکر کرد
به نظر می رسد بازی بازار در این موضوع دست دولت است و نخ آن می تواند در اختیار دولت باشد اما سطح علمی و دانش و کارایی دولت فعلی در آن حدی نیست که بتواند این موضوع را استارت بزند برخی هم معتقدند کلا دلتان خوش است دولت در اصول اولیه مانده چه برسد به این موارد …
ولی در هرصورت احساس میکنیم بدنه کارشناسی و مدیرتی سازمان بورس لازم است تا هر چه سریعتر طرح های ویژه و خاصی را در این حوزه به وزارت اقتصاد و دولت ارائه کرده و آنها را در این مسیر قرار دهند و باز هم تاکید میکنیم شما بدون بازار ثانویه مرتب و منظم و منطقی نمی توانید در بازار اولیه موفق باشید… البته قطعا در فضای ملتهب فعلی هم هیچ طرحی موفق نمیشود… و شاید اصلا حرف زدن در چنین فضایی بی معنا باشد …
ولی سقوط ارزش معاملات به زیر 2هزار میلیارد را جدی بگیرید … نمیدانیم چرا گوش شنوایی برای این حرف ها وجود ندارد …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز کرد و با انرژی ولی نبود پول قوی در دل بازار این موج کوتاه مثبت را هم عقیم کرد تا امروز بازار سرجای خود درجا بزند و به امید روزهای بعد باشد …
غذایی ها به دنبال فرصت
در نمادهای غذایی فشار فروش را شاهد اما سهام این گروه بعضا میلی به اصلاح نداشته و اکثرا در کف های حمایتی به دنبال فرصتی برای ورود به روند مثبت هستند
گزارش بسیار خوبی را از سپید ماکیان شاهد بودیم این گزارش خوب سبب شد تا این سهم تولید کننده مرغ که شاهد رشد قیمت های فروشش به سقف های تعیین شده و حتی فراتر از سقف تعیین شده برسد با اقبال بهتری همراه بود گزارش های ماهانه بعدی شرکت بسیار مناسب تر بوده و سهم توان برگشت به قیمت های 2000 و حتی 2200 تومانی را دارا می باشد
بهپاک تحت تاثیر شایعات سود بالای 100 تومانی خریداران خوبی پیدا کرده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 650 الی 720 تومان خواهد داشت این سهم سود سازی بالایی داشته و از طرف دیگر وضعیتش با توجه به اجرای طرح های توسعه ای بهبهود خوبی پیدا کرده است
زپارس عالی عمل می کند این سهم در کف قیمتی 4200 تومان معرفی و امروز توانست سطوح 5000 تومان را هم پشت سر بگذارد تعدیل های خوبی به دلیل افزایش شدید نرخ محصولات کشاورزی در انتظار سهم است اما عمدتا سهم را به واسطه پتانسیل های قوی تجدید ارزیابی خرید می کنند
غبشهر هم واقعا خوب عمل کرده است در مرداد با فروش 12705 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۶۸۶,۴۹۷,۹۱۲ ریال شده است
شهریور با فروش 16724میلیارد ریالی بهتر شد و نرخ ۶۵۵,۷۹۶,۶۸۵ ریال است
9ماهه 104661 میلیارد ریال بوده است .مشابه سال قبل 43336 میلیارد ریال بوده
غپینو را هم کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید غپینو در تابستان خوب بود و شهریور 2386 میلیارد ریال فروش داشت
6 ماهه اول را خوب آغاز کرده است و 9968 میلیارد ریال فروش داشته است . مشابه سال قبل 4408 میلیارد ریال بود
حتی معتقدیم غکوروش هم با توجه به بحث های افزایش سرمایه میتواند جذاب باشد
سیمانی ها و تلاش برای تعادل
در سیمانی ها شاهد تلاش های زیادی برای متعادل شدن سهام این گروه بودیم سیمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی ادامه داری خواهند داشت
در سیمان سپاهان سهم حمایت های خوبی را شاهد بود این سهم به قیمت های 860 تومانی برگشت سهمی که توان رشد قیمتی بیشتر تا سطوح 920 تومان را دارا می باشد این سهم سیمانی اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالا هم از نظر عملیاتی و هم شرکت های زیر مجموعه سبب اقبال به سهم می شود
سشرق نشان می دهد میلی به اصلاح بیشتر قیمتی ندارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی تا سطوح 800 الی 900 تومانی خواهد داشت همچنین سهم کف قیمتی 700 تومان را بسته است سشرق شایعات سود 150 تومانی را با احتساب سود شرکت های زیر مجموعه خود دارد
سیمان سبزوار را با جریان های پولی قوی همچنان صعودی کرده و با روند مثبت به رشد خود ادامه می دهد سهم در قیمت های 360 تومانی فردا مقاومت قوی داشته و در صورت شکسته شدن این مقاومت تا قیمت های 400 الی 420 تومان جای رشد خواهد داشت
بانک های خالی
در بانک ها قرار گیری بانک ها در سطوح حمایتی قوی را شاهد هستیم بانک هایی که وضعیت خوبی داشته و پتانسیل های خوبی بعضا برای رشد دارند
پست بانک جز بانک هایی است که همواره حمایت های خوبی می شود سهم دل به اصلاح نداده و نوسانات خوبی در رنج قیمتی 380 الی 420 تومانی می دهد وپستی که سود سازی بالای 100 تومانیش از یک سو و افزایش سرمایه از سوی دیگر سبب اقبال به این سهم شده است
در ونوین کف قیمتی 300 تومانی بسته شده است سهمی که نشان می دهد جای افت بیشتری نداشته و می تواند برگشت خوبی از این سطوح داشته باشد سهم شایعات سود 100 تومانی داشته و اگر در صورت های مالی 6 ماهه به سود محدوده 50 تومان برسد امید زیادی برای تحقق شایعاتش به وجود امده و در مسیر برگشت قرار خواهد گرفت
بانک شهر همچنان در انتظار تحقق افزایش سرمایه می باشد این سهم بانکی با فروش دارایی ها وضعیت خوبی پیدا کرده است سهمی که سود سازی خوبی برای سال جاری داشته و اگر پتانسیل تجدید ارزیابیش نیز فعال شود می تواند با رونق معاملات همراه شود
ئبملت هم بد نیست و وپارس هم نموداری و ارزش بازاری جای خوبی قرار گرفته است
ساختمانی ها و واکنش به حمایت های قوی
در ساختمانی ها شاهد فشار عرضه ها هستیم اما برخی ساختمانی ها مقاومت خوبی از خود در کف های حمایتی نشان می دهند این گروه مستعد رشد خوبی بوده و برخی نمادهای گروه وضعیت تکنیکالی و بنیادی خوبی دارند
ثغرب سریعا در مسیر برگشتی قرار و مجددا به سطوح بالای 700 تومان رسید اصلاح قیمتی شدیدی از سهم شاهد و سهم در پول بکی در حال جبران بخشی از این افت شدید خود می باشد ثغرب تا قیمت های 760 تومان فعلا جای نوسان دارد
در ثاخت حمایت 200 تومانی به خوبی حفظ شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد با نوسانات مثبت خوبی همراه شود این سهم ساختمانی در صورت ادامه حمایت ها یا مثبت شدن جو بازار راحت 100 الی 20 درصدی جای صعود خواهد داشت
آ س پ هم در کف قیمتی 400 تومانی خوب موقعیت خود را حفظ کرده است این سهم ساختمانی هم فرصت خوبی برای صعود داشته و از قیمت های بالای 500 تومان به کف قیمتی قوی رسیده است
خودرویی و حفظ موقعیت
در نمادهای خودرویی شاهد تلاش سهام این گروه برای حفط موقعیت های حمایتی فعلی خود بودیم خودرویی هایی که هم اکنون تنها امیدشان به فروش دارایی ها و اصلاح ساختار مالی می باشد
در نماد ایران خودرو شاهدنوسانات مثبت بودیم این سهم در استانه قیمت های 200 تومان قرار داشته و به نظرمی رسد فعلا همین سطوح را حفظ نماید سهمی که وضعیت تکنیکالی خوبی داشته و افت قیمتی زیادی را نمی تواند تجربه نماید اما رشد سهم نیزفعلا بستگی به وضعیت فروش دارایی ها در سهم دارد
خبرها و اتفاقات نکات جالبی این روزها در گروه خودرو در جریان است . اول از همه سراغ گزارش بسیار خوب خودرو برویم خودرو در شهریور رشد فروش داشت و 177872 میلیارد ریال فروش زد و 51 هزار دستگاه راهی بازار کرده است
مرداد با فروش 94120 میلیارد ریالی مواجه بود و 6ماهه 786216 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه سال قبل فروش خودرو 263332 میلیارد ریال بود سایپا هم واقعا خوب بود نکته مهم از خودرو این است که سمند و پژو را از دور خارج کرده و خودروهای جدید با قیمت جدید راهی بازار می شود و این خبرخوبی برای این گروه است بحث بلوک و عرضه سهم دولت نیز بماند
از دید ما دراین گروه خودرو و سپس سایپاشرایط خوبی برای خرید دارند و میتوان با دید کمی صبر روی انها دراین قیمت ها حساب کرد
تاکید میکنیم با کمی صبر خرید در منفی این گروه به خصوص خودرو و نگهداری با دید بنیادی نه بلوک و اتفاقات جانبیزامیاد هم خوب مثبت شد سهم به قیمت های بالای 1100 تومانی برگشت سهمی که هم تجدید ارزیابی داشته و هم با این فروش های ماهانه سود سازی خوبی را در گزارش 6 ماهه رو خواهد کرد همین دو عامل سبب شده تا زامیاد از اقبال خاصی برخوردار باشدخکاوه امروز را صف فروش شد سهم رشد خوبی داشته است و به قیمت های مناسبی رسید اما نتوانست سقف قیمتی خود را رد کند سهمی که حمایت 1100 و 1000 تومانی داشته و در این حمایت ها می تواند باافزایش تقاضا همراه شود
چهارگوشه بازار
وصندوق با روند مثبت همراه شده و تا صف خرید هم رفت سهمی که به حمایت قوی 1100 تومانی واکنش خوبی نشان داد سهم توان رشد تا قیمت های 1250 تومانی را دارد ارزش ان ای وی بالا و خبرهایی در خصوص سود سازی قابل توجه برای سال مالی جاری سبب توجه به این سهم شده است
سرمایه گذاری بوعلی هم نوسانات مثبت خوبی داشت شنیده می شود سود 130 تومانی در انتظار سهم است سهمی که تا قیمت های 420 تومان فعلا جای نوسان داشته اما رشد بیشتر قیمتیش منوط به صورت های مالی با شناسایی سود بالا می باشد
با این تقسیم سود حکشتی شستا یک تعدیل دیگر در سود میدهد البته برخی ان را در حد 10 ریال میدانند ولی شاید کمی بیشتر شود در کل شستا در این نرخ ها بد نیست و ونیکی هم واقعا گزارش خوبی زد ونیکی در شهریور 754 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۲۳,۶۲۷,۱۵۲ میلیون ریال تا پایان شهریور سود مجامع داشته است
وغدیر به زودی وکغدیر را راهی بازار میکند و این یعنی گزارش خوبی را در وغدیر هم میتوانیم ببینیم
وپترو هم نشان داد حامیان قوی دارد سهمی که میلی به اصلاح نداشته و در مسیر خوبی قرار دارد سهم حمایت قوی در محدوده قیمتی 900 تومان ساخته است این سهم ارزش ان ای وی بالا و تحولات خوبی ناشی از شرکت های زیر مجموعه در خصوص سود سازیش دارد
بازار با وجود این رشد دلار به دلیل عدم تغییر نرخ نیما واکنشی را نشان نمیدهد . دراین گروه اوره ای ها خوب بودند و باقی هم بد ظاهر نشدند بوعلی هم انصافا گزارش خوب ادامه داری را زده و رسیدن به 2500 تومان سود برای بوعلی عجیب نیست . بوعلی در تیرو مرداد خوب عمل کرده است و شهریور هم خوب بود …
تیر را هم با عدد 46756 میلیارد ریال آغاز تمام کرد در مرداد هم 44692 میلیارد ریال و شهریور 48864 میلیارد ریال بوده و به نظر روی خط خوبی حرکت کرده است 6 ماهه 247648 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 101960 میلیارد ریال بود میان مدت سهم بسیار خوب است
در گروه اوره تا اینجای کار از دید ما شیراز عالی بوده . شیراز تابستان موفقی داشتدر مرداد با 15277 میلیارد ریال فروش و صادرات 60 هزار تن با نرخ ۱۲۳,۹۴۶,۴۱۱ ریالی مواجه بوده است در شهریور 37276 میلیارد ریال بود و 229 هزار تن با نرخ ۱۳۶,۶۲۵,۶۶۲ ریالی صادر کرد .
6 ماهه 116708 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه سال قبل 52913 میلیارد ریال بود
فزر هم در بین برخی سهم های خاص بازار خوب عمل کرده است سهم اعلام کرده است در شرکت های تابعه ( فرآوری پویازرکان آق دره و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان ) فروش طلا اعم از شمش و مصنوعات در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ برابر ۷۵۳ میلیارد ریال است و مجموع فروش کالاهای مزبور تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ برابر ۱۰،۴۸۵ میلیارد ریال می باشد.
در بین برقی ها امروز جو بترانس بد نبود و در بترانس وضعیت بهتر است بترانس در شهریور فروش خاص و جالبی زده و 4880 میلیارد ریال درامد داشته است کل 5 ماهه قبل 7916 میلیارد ریال بود
در تیر با کمی افت نسبت به خرداد 1607 میلیارد ریال و مرداد 2139 میلیارد ریال شد . 6 ماهه به عدد 12797 میلیاردریالی رسیده است و مشابه قبل 7413 میلیارد ریال بود .سهم تابستان خوبی دشته است
[/ihc-hide-content]


