[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 7 تیر1400
تاتی تاتی بازار …
به یاد دارم در مصاحبه ای بهنود از سایه (ابتهاج ) پرسید چه چیز این زندگی و دنیا قشنگ است حرف او جالب بود او میگفت تاتی تاتی کردن بچه ها موقعی که میخواهند راه بروند یکی از جذاب ترین لحظات است .
بازار در این 10 11 ماه اخیر همچون کودکی فقط تشویق شده بودکه راه برووو کسی نبود دست او را بگیرد و 4 قدم حرکت دهد. در این یکی دو هفته اخیر اتفاقات و تحولات مختلف باعث شده بود تا فضا کمی بهتر شود و این بچه اندک اندک تاتی تاتی گام بردارد و بتواند روی پای خود بایستد
راه رفتن یک بچه که تازه راه افتاده و در مسیر حرکت میکند همچون یک ادم بزرگ نیست ممکن است 2 قدم بردارد و 2 بار زمین بخورد . منتهی مهم عزم او این بار برای راه افتادن است
دقیقا حکایت بازار همین است کسی نمیتواند از او انتظار داشته باشد مثل روز های بهار و تابستان سال 99 راه برود ! البته ان زمان راه نمی رفتیم پرواز میکردیم !! ولی به هر حال همین تاتی تاتی کردن ها هم نشان دهنده اتفاقات خوب برای بازار است . این که فروشنده ها دیگر به راحتی سهم ارزان تر از قیمتی که فروختند نمیتوانند بخرند یک نکته مهم است
پیش ازاین فروشنده دستش نمی سوخت و همیشه قیمت های کمتری هم بود ولی مدتی است که فروشنده اگر غفلت کند حسابی دستش در بازار خواهد سوخت .
یک نکته این میان از همه مهم تر است فرق این روزها با روزهای قبل این است که این بار فعل خواستن و انگیزه حرکت کردن در بازار بیشتر وجود دارد و این خود را در حجم و جریان پول هم نشان میدهد
به هرحال بازار امروز نشان داد که شرایط با دفعات قبل متفاوت است و این تفاوت در روزهای گذشته با حجم معاملات و جریان نقدینگی نیز خود را نشان میداد در دفعات گذشته درست در چنین روزهایی که بازار بعد از چند روز مثبت به دامن اصلاح کشیده می شدد بسیاری ندیده و نخوانده سهم می داده و رنجهای منفی و صف فروش را شاهد بودیم اما این بار به مانند یک ارتش مستحکم برای دفاع از قیمتها ایستاده تا شرایط جور دیگری رقم بخورد و نتیجه این شد که شاهد بهبود معاملات در بازار دیروز و امروز بودیم البته این را هم باید اذعان داشت که مسائل جانبی و حاشیه مهمی در این اتفاق موثر بود یکی از آنها ثبات نرخ ارز و دیگری که از دید ما مهمتر است گزارشهای ماهانه بود (هر چند برخی سیاست را قید میکنند ولی از دید ما همان سیاست خود را در اثرات نرخ ارز و جریان پول نشان میدهد )
دفعات قبل بارها مینوشتیم که گزارشات ماهانه اگر مثل اردیبهشت باشد اتفاق خوبی برای بازار خواهد بود البته این گزارش ها آمد و حتی بهتر از اردیبهشت است و فضای خوبی در وضعیت بنیادی شرکت ها به وجود آورده که نوید دهنده این امر است گزارشات سه ماهه و میاندوره ای خوبی در بازار خواهیم داشت که از دو هفته دیگر زنگ ان در بازار به صدا در می آید و میتواند یک اثر بسیار مهم داشته باشد و آن کف سازی مهم و سهم های بازار در قیمتهای فعلی است . قیمت هایی که حجم را خوردند ولی ثبات در این نرخ ها بهانه می خواهد که گزارشات میاندورهای میتواند علاوه بر محرک قوی برای رشد بهانهای برای ثبات باشد وقتی بازار بداند این قیمتها قیمت های حداقلی برای بسیاری از سهام هاست آن وقت است که اقدام برای خرید با توجه به ریسک به ریوارد در بازار بیشتر می شود .
از دید ما یکی از مهمترین حاشیه ها برای تغییر نوع برخورد و رفتار معامله گران با بازار گزارشهای میان دوره ای و گزارش های ماهانه است اما بسیاری دیگر معتقدند تغییرات سیاسی و به تبع آن اطمینان نسبی است که این تحولات اقتصادی باعث بروز این تقاضا شده است
کمی دقیق تر این موضوع را باز میکنیم … در خبرها داشتیم که در دو هفته اخیر حجم تقاضا در بورس کالا افزایش داشته است این به چه معنی است این حجم آن قدر جدی و چشمگیر بود که از ابتدای سال تاکنون متفاوت بوده و البته باید گفت این یک پیام روشن دارد و پیام روشن این موضوع این است که بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار که به نوعی تا به امروز صبر کرده بودند تا مشخص شود شرایط چه میشود کم کم از لاک دفاعی بیرون آمد و مشغول داد و ستد و فعالیت و خرید و فروش شده اند که اثرات آن را در بورس کالا احتمالاً در تیر ماه خواهیم دید این نکته بسیار مهمی ایست که تردید های اقتصادی کم کم روشن شده و همان بحثی است که می کردیم که گذر زمان به سود بازار خواهد بود… این گذر زمان علاج بسیاری از تردیدها و شک ها شد و آنها را به سمت بازار کالا و خرید از بورس کالا سوق می دهد… مشابه ان درست همین اتفاق به نظر در بازار سرمایه نیز رخ خواهد داد دوستانی که منتظر ریزش دلار به ۱۷ بودند و یا منتظر ریزش بیشتر بازار بودند کم کم متوجه می شوند که احتمال جاماندگی و واماندگی و سرخوردگی آنها از بازار برای آنها وجود دارد از همین رو کم کم بدبین ها خوشبین می شوند و افرادی که تا دیروز بازار سرمایه را پر ریسک و پرخطر می دانستند و از دیدگاه اقتصاد کلان تزریق پول را بی فایده و … کمکم دوباره به خانه خود باز می گردند البته با روی سیاه … این روی سیاه نه به خاطر اینکه نقد هستند و یا اظهارنظری کردند خیر خیلی ها اظهار نظر کردند و نقد بودند اما درد این عزیزان این است که نون به نرخ روز خورده و با وضعیت پرتفوی اظهارنظر میکردند. انها نظر کارشناسی و حتی عقیده قلبی را زیر پرتفوی خود پنهان کرده و به ان رنگ و بوی دیگری میدادند ! بگذریم …
میخواستم در مورد گزارش بانک مرکزی در بازار مسکن بنویسیم که البته به نظر امروز مطلب ما طولانی شد …
اما همین قدر بدانیم که زمانی که ما اینجا در بازار سرمایه توی سر هم می زدیم و یکی از ریسک های بازار میگفت و دیگری از عدم ارزندگی و آن یکی از توافق قریب الوقوع و سقوط همه چیز!! بازار مسکن که باید به این پارامترها واکنش قطعی نشان دهد سر جای خود ایستاده بود و سوت میزد و به بگومگوهای فعالان بازار سرمایه میخندید … در ماه خرداد بازار مسکن ۳ درصد رشد کرد و حجم معاملات نیز افزایش پیدا کرد البته شک نداریم و به این موضوع معتقدیم که قیمت ملک در بخصوص تهران حباب است است اما رفتار برخی فعالان بازار این میان عجیب بود و امیدواریم از سر عدم دانش و دانستن باشد نه بغض رشد بازار …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که بارها و بارها سعی کرد از جا بلند شود و بهتر باشد ولی نشد با این حال تلاش او دیدنی بود و نشان میدهد پول ها هر روز در حال درگیر شدن هستند و جریان پول هم به سمت بازار امده . امروز گزارش ها نیز تکمیل می شود و به نظر فردا بازار تکلیف خود را بهتر میداند به خصوص با این چشم انداز نرخ ارز …
بانک های سر سبز
در بانک ها شاهد سرسبزی و رشد قیمتی خوبی در سهام این گروه بودیم امید ها و انتظارات همچنان در بانک ها بالا می باشد
صف خرید سنگینی را در بانک صادرات شاهد بودیم سهمی که اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی خوبی دارد این سهم اهداف قیمتی 250 تا 260 تومانی را دنبال و به دلیل سود سازی خوبش در 12 ماهه با اقبال همراه است
بانک اقتصاد نوین هم مقاومت خود را شکسته و به سمت قیمت های 520 تومانی می رود سهمی که بازدهی خوبی داشته و این بازدهی به دلیل تحولات بنیادی در سهم می باشد این سهم نیز با صورت های مالی 12 ماهه خود نشان داد اینده خوبی دارد
تراز بانک تجارت در خرداد ماه عالی بود این سهم جای رشد قیمتی خوبی داشته و تارگت 280 الی 300 تومانی داردسود سازی بسایر خوب سهم و جهش سود سرمایه گذاری ها سبب شد انتظارات از این سهم به شدت بالا برود
اگر بر اساس تراز و شرایط بنیادی بخواهیم نگاه کنیم تا این لحظه تراز وبملت بازهم یک سرو گردن از بقیه بالاتر بوده این بانک در اردیبهشت 36103 میلیاردریال سود تسهیلات اعطایی و 25161 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده ها داشتدر خرداد 43740 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 26940 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده داشتهتراز 2 ماهه 28436 میلیارد ریال مثبت است 3ماهه به 45235 میلیارد ریال رسیده است
وخاور هم طبق معمول گزینه خوبی در این روزهاست . 3970 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 2766 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده
3ماهه تراز 3452 میلیارد ریال مثبت است
غول های سرمایه گذاری ها بیدار شدند
در سرمایه گذاری ها شاهد بیداری سهام این گروه بودیم سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی در انتظارشان می باشد
در صبا تامین سهم با رشد قیمتی و صف خرید از سد قیمت های 800 تومانی گذشت سهم از سطوح 860 تومان بگذرد مهمان قیمت های 920 تومانی خواهد بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم می باشد
در ومعادن هم شاهد نوسانات مثبت و صف خرید سنگینی بودیم این سهم تا قیمت های 1000 تومان یکسره بالا رفت سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی بسیار خوبی داشته و به نظر می رسد از بابت رشد قیمت و سود سنگ اهنی ها سیر صعودی خوبی قرار گرفته است
شستایی که تاز شده است افزایش سرمایه 1200 درصدی از تجدید ارزیابی سهامداران سهم را به اینده خوشبین کرده اند تارگت قیمتی فعلی سهم سطوح 1500 الی 1600 تومان است سهمی که شایعات سود 200 تومانی هم دنبال می کند نوع خرید ها البته حرف های زیادی برای گفتن دارد برخی معتقدند سهم با این فضا در قیمت های 1800 تا 2000 تومان میتواند قرار گیرد و برخی هم اعداد بالاتری را ذکر میکنند ولی توجه کنید که شستا از نظر بنیادی هم قیمت های 1500 و 1600 را میتواند با سود 2300 ریالی توجیه کند
دراین گروه وغدیر هم شرایط خوبی را دارد و به زودی با سود پتروشیمی ها شرایط او روشن تر می شود هم غدیر هم ونیکی هم پارسان و هم فارس همه گزینه های قابل دفاع و خوب و منطقی این گروه به شمار می روند .
فولادی های خاص
در فولادی ها شاهد روند مثبت بودیم فولادی هایی که اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت با این گزارشات عالی و در پیش بودن صورت های مالی 3 ماهه مثبت رشد خوبی خواهند داشت
هرمز صف خرید خوبی شد این سهم شایعات سود بالای 300 تومانی دارد افزایش شدید قیمت اسلب صادراتی در شرکت سبب شده تا انتظارات از سهم به شدت بالا برود هرمزی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تا قیمت های 1600 و سپس 1800 تومان جای صعود خواهد داشت. سهمی که در فروردین 9752 میلیارد ریال بود ۱۳۷,۹۲۹,۹۲۷ ریال نرخ اردیبهشت با فروش خوب 23330 میلیارد ریالی مواجه شده و خرداد 19342 میلیارد ریال نرخ خرداد ۱۴۲,۶۳۷,۲۶۲ ریال است جمعا 3 ماهه عدد خوب 52423 میلیارد ریالی را داشت مدت مشابه 16712 میلیارد ریال بوده است. احساس میکنیم گزارش خوبی را با توجه به قیمت داشته باشد
فولاد کاوه هم گزارشی با فروش عالی را منتشر کرد این گزارش عملکرد ماهانه نشان می دهد کم کم این سهم با سود های بالایی مواجه می شود به خصوص اینکه سهم توان سود سازی هایش بیشتر و بیشتر شده و حالا قیمتش توانسته به سطوح بالای 2000 تومان رشد داشته باشد
فنورد همچنان در صف خرید عرضه کننده کمی دارد گزارش خرداد ماه عالی بود بخشی از تولیدات شرکت هم دپو شده است شرکت افزایش نرخ خوبی گرفته است اما مهمتر از این خبر اماده شدن گزارش تجدید ارزیابی با توجه به سرمایه اندک شرکت در ماه جاری می باشد که می تواند تاثیرات بسزایی بر روند سهم بگذارد سهم تارگت 18 و 22 هزار تومانی دارد
فسپا را هم باید زیر نظر داشت از نظر بنیادی شرایط خوبی را دارد سهمی که خرداد به 1981 میلیارد ریال رسیده و نرخ ۲۲۵,۳۶۱,۴۸۵ ریال است
3 ماهه 4584 میلیارد ریال است سال قبل نیز فروش 2803 میلیارد ریال بود
بیمه ای ها و برگ برنده
در بیمه ای ها شاهد روند مثبت در اکثر سهام این گروه بودیم سود سازی های بالا و مثبت شدن بازار و امید به تکرار این سود ها باعث روند نوسانی مثبت این گروه شده است
بیمه نوین با صف خرید سنگینی همراه شده است سهم نسبت پی بر ای و اخبار بنیادی خوبی دارد تنها مشکل سهم فروش های ابشاری حقوقی ها می باشد سهمی که بازدهی خوبی داشته و می رود تا به قیمتهای 560 تومان به عنوان اولین هدف قیمتی خود برسد
بیمه اسیا هم با رشد قیمتی بالاخره در سطوح بالای 180 تومان تثبیت شد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میانت مدت صعود خوبی خواهد کرد سود سازی بالا و افزایش صدور حق بیمه ها انتظارات بازار را از سهم بالا برده است
بیمه کوثر این روزها اطمینان بازار را جلب کرده است سهمی که مقاومت خودرا شکسته و کم کم خود را برای موج صعودی بعدی یعنی قیمت های 1600 الی 1800 تومان اماده می کند سهم با گزارشات مثبت راهش برای صعود هموارو سود سازی بالا سبب توجه بازار به این سهم شده است
البرز را هم یر نظر داشته باشید به نظر سهم خوبی برای این شرایط و این فضا خواهد بود
پتروشیمی های پرعرضه
در نمادهای پتروشیمی عرضه ها بالا و سبب شد تا سهام این گروه متعادل شوند گزارشات خوبی از خرداد ماه این شرکت ها شاهد بوده و این شرکت بیشتر میل به صعود دارند
شیران همچنان با صف خرید موفق شد تا قیمت های 2200 تومانی را در هم بشکند سهمی که تا سطوح قیمتی 2400 الی 2500 تومان رشد خواهد کرد این سهم بازدهی خوبی در دلش داشته و سود سازی بالا وش ایعات سود 450 تومانی سبب توجه بازار به سهم شده است
نوری ارام ارام به رشد خود ادامه می دهد شنیده می شود امسال هم سود شرکت 20 تا 30 درصد رشد خواهد کرد و افزایش سرمایه خوبی هم به علاوه طرح توسعه در انتظار سهم است نوری هدف قیمتی 9000 الی 9200 تومانی دارد
پتروشیمی کرمانشاه خود را برای صعود به قیمت های بالای 3600 تومان اماده می کند سهم در صورت شکست این مقاومت قوی تا قیمت های 4200 تومان جای رشد را خواهد داشت رشد قیمت های صادراتی اوره به تنی 350 دلار می تواند سهم را با رشد خوبی همراه سازد و سبب سود سازی بالایی در سهم شود
شفن هم شرایط خوبی را دارد . شفن هم در بین پتروشیمی ها بد نبود شفن هم فروش خوبی در خرداد ثبت کرد
در فروردین 4802 میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ فروش صادراتی ۷۰,۶۵۰,۶۴۱ ریال است اردیبهشت 5837 میلیارد ریال فروش و نرخ ۶۸,۵۴۰,۰۹۰ ریالخرداد به 7775 میلیارد ریال رسید و نرخ ۶۷,۶۳۸,۷۱۱ ریال بود
3ماهه 18353 میلیارد ریل فروش داشته استمدت مشابه 6205 میلیارد ریال بوده است .گزارش خوبی است ولی در بین پتروشیمی ها زاگرس را در متانولی ها قوی تر می بینم
شپدیس هم انصافا گزارش خوبی زد و به نظر بازی خوبی در گزارش پیش روی سهم داشته باشیم .خرداد خوبی هم داشت
15398 میلیارد ریال فروش داشته و با نرخ ۵۸,۰۲۹,۰۵۵ ریال صادر کرده است در اردیبهشت 14685 میلیارد ریال ونرخ فروش ۶۰,۵۶۰,۷۰۳ ریال بوده در فروردین 17850 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش ۶۸,۷۴۳,۶۰۸ ریال است .جمع 9 ماهه به 136740 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه قبل 50154 میلیارد ریال بود
9 ماهه خوبی برای شپدیس در راه است
چهارگوشه بازار
چادرملو با گزارش علی و رکورد شکنی های پی در پی با رشد قیمتی همراه شده است سهمی که امسال سود سازی بالایی داشته و با این گزارشات ماهانه انتظارات را به شدت بالا برده است سهم بتواند سد قیمتی 2800 تومانی را بشکند تا قیمت های 3200 تومان جای رشد و صعود دارد
امروز کگل هم با این گارش اخر وقت خوب معامله میشد بازهم فروش خوبی داشته و 3 ماهه 129997 میلیارد ریال بوده
کگل در فروردین 35463 میلیارد ریال فروش داشت نرخ فروردین هم ۲۷,۷۳۹,۸۹۶ ریال بود اردیبهشت 41587 میلیارد ریال بوده و نرخ فروش با رشد ۳۱,۶۶۹,۴۵۵ ریال بوده استخرداد به 44393 میلیارد ریال رسیده و نرخ ۳۵,۱۴۹,۲۷۷ ریال استگزارش بسیار خوبی برای کگل است . بهنظر با این گزارش کگل هم میتواند سهم جالبی باشد .
با این گزارش کگل کچاد و کنور و فملی به نظر ومعادن میتواند یکی از خاص ترین سهم های بازار باشد که رشد نوسانی را داشته باشد
نفت سپاهان در اوائل وقت منفی معامله می شد گزارش عالی و فروش سنگین خرداد ماه سبب تحولات جدی در سهم شد انصافا هم سهم در خرداد ماه گل کاشت و توانست با این گزارش خود حتی تا صف خرید پیشروی نماید سهمی که هدف قیمتی 1800 الی 2000 تومانی داشته و در صورت های مالی 3 ماهه سهم شاهد تحقق سود بالایی خواهیم بود. این سهم خبر افزایش سرمایه را دارد و البته گزارش خوبی در فروش داشت . اردیبهشت این عدد 9506 میلیارد ریال بود خرداد به 11028 میلیارد ریال رسید و نرخ روغن پایه ۲۰۹,۶۶۱,۹۳۶ ریال بود
3 ماهه به 28003 میلیارد ریال رسیده است که مدت مشابه این عدد 8813 میلیارد ریال بود به نظر گزارش خوبی در انتظار شسپا و شرانل خواهد بود .
ایران ترانسفو منفی بود سهم کف سازی خوبی در قیمت های 220 تومانی داشته و از این قیمت ها تا سطوح 240 تومان در نوسان است افزایش سرمایه اخیر سبب افزایش شناوری سهم شده است به همین دلیل سهم بیشتر روندش نوسانی دنبال شده و حمایت چندانی هم شاهد نیست علی رغم وضعیت بنیادی عالی فعلا روند سهم نوسانی در سطوح دنبال شده ادامه دارد
در مورد خودرویی ها گزارش فروش خودرو وخساپا انصافا خوب بود حتی خاور و خکاوه و خپارس هم گزارش های فروش خوبی را داشتند . به واسطه قیمت های خوب و افت اصلاح زیاد خودرویی ها این روزها بیشتر مورد توجه هستند در این گروه با دید کمی میان مکدت خبهمن و البته گزارش های خوبی که داده است و با دید نوسان خودرو خساپا وساپا ورنا گزینه های خاص تری هستند
امروز پکرمان هم خوب مثبت بود و جو خوبی را داشت . گزارش خوب او را نیز شاهدید 2 ماهه گذشته گزارش خوبی داده است و روند خوبی گرفته در خرداد 4788 و نرخ ۵۲۳,۸۵۲ ریال بود اردیبهشت ماه 4428میلیارد ریال فروش داشته است در فروردین ماه 2320میلیارد ریال فروش داشت مجموع فروش به 11537 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه 4918 میلیارد ریال بوده است
در بین دارویی ها دتماد و دالبر و تیپیکو و برخی دیگر بد نبودند هر چن انتظار از دفارا داشتیم ولی گزارشش خوب نبود . به نظر این گروه نیز گزارش های متعددی میرسد از زهراوی که پیشرفت نسبتا خوبی داشته و … ولی دلر بین این شرکت ها بیشتر خودنمایی میکرد دلر مسیر صعودی در فروش را دارد
فروردین فروش 963 میلیارد ریالی داشت و در اردیبهشت ماه 1030میلیارد ریالو خرداد 1200 میلیارد ریال فروش داشته است مجموع به 3194 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 2372 میلبارد ریال بوده است
در گروه غذایی غبشهر و غمارگ خوب معامله می شوند ولی روی غکوروش هم شرایط خوب است .برخی روی غکوروش تاکید دارند به نظر گزینه بدی نیست ولی بازی های سهامداری در سهم عجیب است غکوروش با دید نوسان و حتی نگهداری یک سهم غذایی میتواند جالب باشد . در این گروه غدیس را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید میدانیم قابلیت های خوبی را دارد غدیس در گرمی هوا پر فروش می شود
در گروه سیمان به نظر باید سهم های گروه را بیشتر بررسی کرد ساوه هم شرایط خوبی را دارد . با دید نوسان خاص سیتا و با دید کمی نگهداری سهم بنیادی سپاها گزینه خوبی است در سپاها در فروردین 812 میلیارد ریال نشان میدهد و اردیبهشت 780 میلیارد ریال و خرداد 769 میلیارد ریال بوده .
امروز ثشاهد مثبت شد خبر نفتی این شرکت میتواند اثر روانی خوبی در سهم داشته باشد در این گروه ثبهساز و ثامید هم جالب هستند
سر اخر سراغ یکی از خاص ترین معاملات امروز نظیر تاپیکو برویم که شنیده میشود ستاره به زودی سود 11 هزار میلیارد تومانی و تقسیم 4 هزار میلیارد تومانی را رو میکند و خبرخوبی برای تاپیکو خواهد بود .
[/ihc-hide-content]


