گزارش بازارامروزدوشنبه 10 بهمن 1401
پس از سوگ سهراب !
امروز بازار با ترس و لرز معاملات را آغاز کردو سعی میکرد هر طور شده خود را از فشار فروشی که دیروز ایجاد شده بود نجات دهد . سوگ سهراب کشی که خودرو نماد آن بود امروز کمی فروکش کرده بود ولی همه از تردید و ترس در دل خود حرف میزدند. از ترسی که هر بلایی ممکن است دوباره برسر بازار بیاورند . ولی در کل روزهای قبل گفتیم چه بخواهیم و چه نخواهیم نخ تسبیح تمام شور و فتنه های بازار در خودرویی است و امروز در نیمه های بازار با خبرهای خودرویی وضعیت کمی بهتر شد . کمی درمورد این گروه صحبت کنیم که امروز خبر رسید که پس از حمله دیروز به بازار ،امروز قرار است جلسه ای تشکیل شود و کمی سیاست ها هماهنگ تر باشد و در اصل جلسه اصلی فردا خواهد بود تا در مورد رفتن به بورس کالا و یا تغییر فرمول صحبت شود . یک پیشنهاد داریم و به نظر اجرایی کردن آن خیلی سخت نیست . جلسه شورای رقابت به طور زنده برای عموم پخش شود تا نظرات در آن در حضور مردم بیان شود نه پشت درهای بسته و حتی اگر برخی به این قایل نیستند بهتر است تصمیم گیری با رای گیری صورت گرفته و ارا به شکل شفاف و روشن به عموم اعلام گردد … بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که ابتدا داشت سعی میکرد کمی درد خودرو را فراموش کند و از ان رد شود و بعد با خبرهای رسیده وضعیت بهتری را نیز تجربه کرد …
یکی برای بازار مثال جالبی زد بیان می کرد که این روزها و لحظات فعلی شبیه روزهای پس از سوگ است… کمکم دوستان و آشنایان از دور خانواده سوگ دیده دور می شوند و هر یک سمت سرنوشت و فعالیت و زندگی عادی و روتین خود می روند . هیچکس نمیتواند آن ضربه روحی را که برای آن خانواده و حتی برای بقیه به وجود آمده فراموش کند اما اثرات آن به مانند روز اول سوگواری نخواهد بود… بازار هم به همین شکل رفتار خواهد کرد کم کم اثرات شوک منفی خودرو در سایر صنایع کمتر شده و به سمت عادی شدن پیش می رود اما یک نکته را داشته باشید ضربه ای که این اتفاق و این شوک به بازار وارد کرده آنقدر شدید و عمیق بوده که تا مدت ها همه را درگیر خود خواهد کرد
جریان سریع ،تند و انقلابی خروج پول از بازار به واسطه رفتار غیرمنطقی دولت در مواجهه با بازار دقیقا همین شرایط را رقم زده و ما شاهد چنین اتفاقی هستیم که خروج جریان پول، تبعاتی را برای بازار به همراه بیاورد… یکی از مهم ترین تبعات این خروج جریان پول بی تفاوتی نسبت به رویدادها و اتفاقات خواهد بود که تا قبل از این ممکن بود خیلی سریع واکنش بازار را رقم بزند اما حالا بی تاثیر یا کم اثر است. به نظر می رسد کاهش حجم معاملات روزهای آتی احتمالاً یکی از مهمترین این تبعاخ منفی بازار است و هر وقت حجم بالای ۸هزار تثبیت شد تازه میتوان از کاهش تبعات آن گفت
البته راه حل هایی برای نجات از این ماجرا وجود دارد مثلا شوک درمانی و ورود اخبار مثبت به بازار شاید کمی از شدت این رویداد بکاهد اما قبول کنید اثر منفی این اتفاقات بیش از آن بوده که بتواند با این رویداد ها فضا را به شکل اساسی تغییر دهد
اما راه برگشت و بهبود و تقویت بازار چیست؟؟!!
بسیاری معتقدند چند اتفاق به طور مداوم و پی در پی برای بازار رخ داد تا این حجم وسیع خروج جریان پول در بازار رقم بخورد .اتفاق اول سیاستهای ارزی غلطی بود که همگان به آن اذعان داشتند و دولت بر عدد ۲۸ و ۵۰۰ تاکید کرد و همچنان هم تاکید می کند.
موضوع دوم بحث بودجه بود که دولت با علم به اثرات منفی اعلام نرخ ها باز هم روی مواضع غیر منطقی و غیر اصولی خود پافشاری کرده و بی توجه به جو اقتصاد و بازار،نرخ گذاری های غیر منطقی در بودجه را ادامه داد و در نهایت آنچه چه ضربه نهایی و به نوعی تبر گونه به ریشه این درخت بود داستان های شورای رقابت و خودرو و در نهایت دستور شفاهی معاون اول رئیس جمهور بود که باعث بروز این جریان در بازار شده است .
این تحولات سهگانهی خودرویی و حجم بالای خروج پول و تکمیل جریان بیاعتمادی در بازار باعث بروز این شرایط در بازار شده و قطعاً برای بازگشت امید و اعتماد به بازار و تعمیم جریان اعتماد باید در ترمیم همین سه رویداد و سه مسیر حرکت کرد
البته زمزمههایی از این موضوعات شنیده می شود که مثلاً برخی از شرکت ها بخشی از ارز خود را با دلار ۴۲ و ۴۳ میفروشند و به زودی آثار این تسعیر در صورتهای مالی شرکتها پیدا می شود یا در بودجه بسیاری معتقدند اگر پیشنهادات ارائه شده در مجلس رای بیاورد شوک خوبی برای بازار خواهد بود که البته در دل آن بحث خودرو هم وجود داشت
و در آخر در مورد خودرو نیاز به یک شوک همه گیر و قوی داریم که بتواند بازار را از این فضا خارج سازد اما یکی مثال جالبی می زد و می گفت حکایت بازار ما و این خوش بینی ها حکایت زنی است که زیر دست و پای شوهر کتک میخورد و له می شود و فردا آن روز با صورتی کبود و چشم های ورم کرده او را به طلافروشی میبرند تا برای اینکه از دلش در بیاورند طلایی برایش بخرند … نه به آن کتکی که به بازار میزنید و نه این حرف ها و صحبت های حمایتی …
و حرف آخر این روزها مولدسازی به اسم رمز جدیدی برای اظهارنظرها تبدیل شده و شاهدیم که خبر های ریز و درشت زیادی در مورد آن منتشر می شود از اثرات آن فعلاً در بانکها و دولت و شرکت ها صرف نظر میکنیم اما در صحبتهای وزیر اقتصاد این نکته وجود داشت و آن هم جایی بود که میگفت قرار است با استفاده از ابزارهای مالی بخشی از این دارایی ها مولد شود … عزیزان با خود چند چند هستید مامن و بستر و پایگاه و خانه اصلی ابزارهای مالی بازار سرمایه است .با بلدوزر به جان بازار افتاده اید پایههای آن را که اعتماد و شفافیت است خراب کرده و ضربه های آخر را محکم تر میزنید و بعد میخواهید ابزارهای مالی را از طریق این بازار به مردم عرضه کنید!!!! شما جیب مردم را در روز روشن در این بازار زدید حالا چطور از آنها دعوت میکنید ؟؟!! به نظر میرسد به مانند سایر بخش ها هیچ دید و منطق اقتصادی در دولت در این حوزه وجود ندارد و رفتار متناقض و چند پهلو غیر اصولی و غیر منطقی در این حوزه به خوبی نشان دهنده همین بحث است… بگذریم و سراغ بازار برویم
درخشش دارویی ها
در نمادهای دارویی وضعیت بنیادی بهتری را شاهد بودیم این وضعیت بنیادی سبب شکل گرفتن معاملات مثبت در برخی نمادهای گروه شد
در این گروه دکوثر صف خرید خوبی بست سهم در قیمت های 650 تومان معرفی و تاکنون بازدهی 10 درصدی داشته و با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد این سهم دارویی برای سال جاری سود 150 تومانی و برای سال اینده سود 250 تومانی خواهد داشت بدین ترتیب ارزش ذاتی میان مدتی سهم بالا ارزیابی و سهم با دید میان مدت تارگت های بالایی دارد
در دروز شایعات افزایش سرمایه 1000 درصدی از تجدید ارزیابی مطرح شده است همچنین شرکت با توجه به افزایش نرخ دریافتی و افتتاح خط تولید بایوهازارد خود در موقعیت مناسبی از نظر سود سازی قرار دارد سهمیکه در صورت عبور ازقیمت های 2200 تومانی وارد موج صعودی قوی با تارگت های 2500 الی 2800 تومانی می شود
دارویی فارابی هم به واسطه افزایش نرخ انتی بیوتیک ها از یک سو و جهش سود شرکت های زیر مجموعه به خصوص دکپسول از سوی دیگر در موقعیت سود سازی قوی قرار دارد سهم فعلا در رنج قیمتی 2000 الی 2200 تومان در نوسان است اما اگر موفق به شکست سد قیمتی 2200 تومان شود تا سطوح 2600 تومان رشد خواهد کرد
به طور کلی دراین گروه منفی های دفارا دارو دپارس ددانا درازک و برخی دیگر و حتی تیپیکو میتواند گزینه خوبی برای بازار بوده و شرایط خوبی را رقم بزند . گروه دارو یکی از خاص ترین های بازار در گزارش ها بود و خوب عمل کرد و به نظر میتواند در مسیر پیش رو بهتر و قوی تر عمل کند
معدنی های خوش اتیه
در نمادهای معدنی هم شاهد روند نوسانی مثبت بودیم معدنی هایی که اتیه خوبی داشته و اصلاح قیمتی سبب اقبال مجدد بازار به این گروه شد
در گروه فلزات خود فملی با این خبرهای دیروز عرضه کاتد واقعا میتواند برای سال بعد متفاوت ظاهر شود دیروز کاتد پس از رقابت 3,720,383 ریال شد و یک پرش جدی را دراین مدت داشته است این خبر برای فباهنر هم خبرخوب و مهمی است و رشد قیمت محصولات او را رقم می زند . فملی و فباهنر را در نگاه توجه تحلیلی داشته باشید
در فزر سهمی که تولید کننده طلا و موجودی خوبی هم از شمش طلا دارد با روند برگشتی همراه شد سهم نوسانات بسیار جذابی با کف حمایتی 3000 الی 3200 و هدف 3600 تومانی دارد این سهم اوضاع بسیار خوبی داشته و امسال توانایی رسیدن به سود 550 الی 600 تومانی را دارد که با این سود سازی ارزش ذاتی سهم برابر با قیمت های 3600 تومان است
کالسیمین هم در قیمت های 2400 تومان حمایت شد سهمی که برای امسال سود 400 تومانی داشته و ارزش ذاتیش همین محدوده فعلی می باشد کالسیمین در انتظار مشخص شدن وضعیت فروش دلارهای صادراتیش است و به نظر می رسد این سهم نیز در رنج قیمتی 2200 و 2400 به عنوان کف قیمتی و هدف 2600 الی 2800 تومان فعلا نوسانی باشد
در نماد باما هم خبرهای خوبی از سهم می رسد سهمی که اصلاح جانانه ای داشته و از سطوح بالای 900 تومان به کف قیمتی 720 تومان نزدیک شده است انتظار برگشت سهم می رود به خصوص این که پول قوی همچنان در کاما جریان داشته و شنیده می شود شرکت در حال ارزش گذاری جلگه های اسمانی از شرکت های زیر مجموعه به منظور عرضه در فرابورس است
ساختماتی های صعودی
در نمادهای ساختمانی روند صعودی سهام این گروه با نوسانات مثبت ادامه داشت سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همچنان به واسطه تحولات مثبت در بازار مسکن با رشد ارزش دارایی همراه می باشند
در ثمسکن سهم همچنان کف قیمتی 400 تومان را بسته و با این کف قیمتی و هدف 460 تومان نوسانات خوبی می دهد این سهم ساختمانی در صورت شکست قیمت های 460 تومان مهمان قیمت های 520 تومانی خواهد شد سهمیکه به زودی اشهد عرضه 15 درصد سهام مسکن جنوب از شرکت های زیر مجموعه سود سازش خواهد بود
ثاخت 260 تومانی ریسک کمی دارد سهمی که اصلاح خوبی داشته و به حمایت قوی رسیده است این سهم تا قیمت های 300 تومان جای برگشت را دارد ارزش گذاری بالای دو پروژه مگا پارس و نارنجستان شرکت به ارزش 5 همت از پتانسیل های اصلی شرکت است ظاهرا ثاخت به دنبال فروش هر دو پروژه نیز می باشد که در صورت وقوع سود بسیار بالایی را شناسایی خواهد کرد
ثتران پس از رشد قیمتی خوبی که داشت با اصلاح همراه شده است سهم بازدهی 50 درصدی داشته و نیاز به کمی استراحت دارد حمایت های 480 تومانی در سهممی تواند سبب متعادل شدنش شوند با توجه به توان سود سازی بالای 100 تومانی این سهم جای رشد تا قیمت های 600 تومان را پس از اصلاح خواهد داشت
بانک های حمایتی
در نمادهای بانکی شاهد روند حمایتی خوبی بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و می توانند با اقبال همراه شوند
از نظر بنیادی این گروه خیلی تغییر خاصی را شاهد نبوده ولی با دید کوتاه مدت اصلاح خوبی را داشت به نظر بد نیست منفی امروز این گروه بعد ازاین اصلاح جدی مورد توجه باشد وبصادر وبملت تجارت گزینه های خوب این گروه بوده و میتوانند جالب باشند وشهر هم با دید نوسان و ریسک پذیری بالا گزینه خوبی است . ولی در کل در این گروه وبملت همیشه بهترین عضو گروه بوده است
بانک تجارت در مسیر رو به رشد قرار و به قیمت های 160 تومان برگشت سهمی که به موقع حمایت شد و اگر بتواند در سطوح بالای 160 تومان تثبیت شود تا قیمت های 180 و 200 تومان جای رشد را خواهد داشت این سهم بانکی هم با وضعیت بنیادی خوبی همراه و امسال سود خوبی از زیر مجموعه ها حاصل خواهد کرد
در بانک سامان هم شاهد برگشت سهم از سطوح حمایتی 240 تومان هستیم این سهم بانکی تا قیمت های 260 جای نوسان مثبت را دارد و در صورت شکست این سد قیمتی مهمان سطوح 300 تومان خواهد شد بانک سامانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با صورت های مالی 9 ماهه و سود سازی جهشی که داشته است امسال می تواند در گروه خود به بازدهی مناسبی برسد
کف حمایتی ونوین در سطوح 320 تومان حمایت بسیار قوی می باشد این سهم سهم بانکی که امسال شایعات سود 65 تومانی و ارزش ذاتی 400 تومانی دارد در رنج قیمتی 320 تومان و اهداف 360 و 400 تومان بازدهی خوبی دارد ونوینی که سود سازی بالایی داشته و در بین بانک ها اوضاع بنیادی خوبی دارد .
خودرویی های تعادلی
در نمادهای خودرویی شاهد روند تعادلی در سهام این گروه بودیم خودرویی هایی که اصلاح زیادی داشته و امروز خبر تشکیل جلسه هیئت وزیران برای بررسی عرضه خودرو در بورس کالا را دارند البته جلسه اصلی فرداست و برخی اظهار امیدواری کردند که ماجرا کمی ختم به خیر شود .
سایپا درست بر سر حمایت 220 تومانی متعادل شد سهمی که افت بیشتر باعث می شد اوضاع سهم و روندش بر هم بریزد اگر اخبار مثبتی از جلسه وزرا خارج شود و عرضه در بورس کالا تداوم داشته باشد این سهم توان برگشت و رشد 20 درصدی تا سطوح بالای 260 تومان را پیدا خواهد کرد
در ایران خودرو هم قیمت های 280 تومان سبب واکنش خوبی در این سهم شد ایران خودرو هم 25 درصدی اصلاح زده و به قیمت های حمایتی قوی رسیده است سهم باید از هیمن سطوح به سمت قیمت های 320 و 360 تومان برگردد فعلا سهم حمایت قوی را تجربه کرده است
قطعاتی ها هم جالب هستند . دراین گروه ختوقا اصلاح و افت قیمت خوبی داشت و جذاب تر شده است و در سوی دیگر میتوان به سهم های خوب این گروه نیز اشاره کرد که خریخت خفنر خزر ختور ختراک خموتور خکار هستند و میتوانند این شرکتها با توجه به گزارش ها شرایط بهتری را داشته باشند .
خبهمن هم با این گزارش ها و شرایط میتواند بهتر رفتار کند .
چهارگوشه بازار
وپترو به حمایت 1400 تومانی برگشته است سهمی که امسال 300 تا 350 تومان سود و ارزش ذاتی بنیادی 1800 تومانی دارد سهم از همین سطوح باز می توان با اقبال و به سمت اهداف 1600 و 1800 تومانی بازگردد شیمی بافت تاثیرات بسزایی در رشد ارزش ان ای وی و سود سازی سهمداشته است
پتروشیمی شیراز به مدار مثبت بازگشت و البته امروز متوقف شد . سهم میل به صعود خوبی داشته سهمی که اتیه روشنی در بین پتروشیمی ها با توجه به دست یابی سود 1900 تومانی در 9 ماهه و توان رسیدن به سود 2200 تومانی در 12 ماهه دارد سهم با دید میان مدت ارزش ذاتی 11000 الی 12000 تومانی دارد در مورد این گروه شپدیس هم در این قیمت ها بد نیست .
به نظر با توجه به جمیع خبرها و شایعه افزایش نرخ تسعیر ارز شرکت ها این گروه میتواند مورد توجه باشد مثلا ریسک کردن و زاگرس خریدن بد نیست منفی های شپدیس در حوالی 13000 اکثر ریسک ها را کاور کرده است . نوری بوعلی پارس هم شرایط بنیادی خوبی را دارند . اگر اهل میان مدتی هستید با این شرایط به نظر پارسان هم بعد از افتی که داشته گزینه بدی به شمار نمی رود .
در وسپه در گزارش 12ماهه 875 ریال سود محقق کرده است در مورد این گروه بارها روی ومهان و پردیس و سپه به عنوان سه سهم خوب و خاص این گروه تاکید کردیم و بازهم معتقدیم شرایط خوبی دارند در سوی دیگر شستا و غدیر هم این روزها جذاب و جالب شده اند با دید کمی صبر به نظر خرید هردو سهم ریسک خاصی را ندارد و میتواند منطقی و مناسب باشد .
روزهای قبل در مورد هرمز صحبت کدیم و از فولاژ هم بارها گفتیم و باید اذعان داشت که افزایش نرخ دلار در بازار باعث توجه بیشتر به شمش فروش ها و شرکت های پایین دست می شود . خود فولاد نموداری جای خوبی قرار گرفته و میتواند جالب باشد به نظر در بین اعضای گروه نیز فولاد فجر بد نیستند و می شود روی فوکا به عنوان سهم خوش نوسان گروه کار کرد . فنورد هم گزینه قابل توجهی برای بازار است .
در بین فولادی ها امروز فولاد مبارکه روز خوبی داشت امروز در جریان معاملات روز جاری ورق گرم مبارکه با تاریخ تحویل 31 فروردین 1402 در محدوده قیمتی 269میلیون معامله شد. ورق گرم 23 ابان ماه در هر تن 168میلیون ريال، در 14 آذر ماه 175میلیون ريال و در 19 دی ماه 231میلیون ريال قیمت خورده بود. خریداران در عرضه روز جاری تا 277میلیون ريال هم رقابت کردند اما میانگین قیمت 269میلیون ريال ثبت گردید . به نظر گزارش فروردین فولادی ها گزارش خوبی خواهد شد .
امروز جو پالایشی ها بد نبود . بازار نیاز به یک چرخش و توجه به گروه را دارد و به نظر منفی های این گروه میتواند فرصت و قیمت خوبی برای بازار باشد به خصوص این که سهم رشد خاصی در خوب بازار نکرده و ازاین نظر عقب است بین اعضای گروه شپنا و شبندر و شتران گزینه های بهتری هستند و فکر میکنیم به زودی شبندر هم یک شفاف سازی منتشر میکند .
سیمانی ها هم بد نبودند و بورس کالای آنها بهتر شده است . دراین گروه از نظر گزارشی سفانو سخوز ستران هم جالب هستند در ستران افزایش سرمایه مجوز حسابرس را گرفت و وارد مرحله جدیدی شد و میتواند مورد توجه بازار باشد . در اصلاحی که صورت گرفته سپاهان و سشرق هم گزینه های خوب و منطقی هستند
مادیرا این روزها شرایط خوبی را دارد . سهم در دو ماه اخیر گزارش های خوبی را داشت و شرایط خوبی را ثبت کرد به نظر بعد از کمی اصلاح مادیرا هم میتواند مورد توجه بازار باشد و شاید بهترین قیمت ها حوالی 3100 3200 ریال برای سهم باشد و میتوان آن را بیشتر زیر نظر داشت


